Elbilar
Elbilarna du bör undvika: modellerna med allvarliga batteriproblem
Här är elbilarna du bör undvika – modellerna med kritiska batterifel som kan bli dyra i längden.

Många tror att elbilar alltid är driftsäkra och billiga i längden. Men vissa modeller har visat sig ha stora problem, särskilt när det gäller batteriets livslängd och räckvidd.
Här är 10 elbilar som fått kritik av både förare och experter – bilar som kan bli en dyr överraskning i vardagen.
Chevrolet Bolt EV

Flera ägare har rapporterat om allvarliga batterifel, och GM har kallat tillbaka alla modeller på grund av brandrisk. Ryktena kvarstår även efter batteribyten.
Nissan Leaf (tidigare modeller)

Särskilt modeller före 2018 har haft snabb försämring i batteriets kapacitet. Avsaknaden av aktiv batterikylning gör bilen extra känslig i varmt klimat.
Läs också: TEST: Roborock Saros 10 – elegant och kraftfull städrobot
Tesla Model S (tidiga årgångar)

Trots Teslas position som marknadsledare har tidiga Model S haft plötsliga räckviddsproblem efter mjukvaruuppdateringar. Reparationer utanför garanti kan bli mycket dyra.
BMW i3

BMW i3 kämpar med kort faktisk räckvidd och höga batteribyteskostnader. Den har även kritiserats för begränsad komfort och praktisk användning.
Fiat 500e

Fiaten är billig på begagnatmarknaden, men många upplever stort räckviddsfall och kostsamma batteriproblem. Dessutom saknas moderna laddningsfunktioner.
Jaguar I-Pace

Trots sin lyxkänsla rapporteras bilen ofta ha mjukvarufel och problem med batterihanteringen. Det kan ge oförutsägbar laddning och tappad räckvidd.
Läs också: Hörlurar i världsklass | Test av Bowers & Wilkins Px7 S3
Hyundai Kona Electric (före 2021)

Tidiga versioner av Kona Electric har kallats tillbaka i stor skala på grund av brandrisk i batteriet. Hyundai tvingades byta batterier i tusentals bilar.
Renault Zoe (före 2020)

De tidigare Zoe-modellerna har låg batterikapacitet och långsam laddning. Många begagnade exemplar saknar garantier, vilket kan leda till oväntade kostnader.
Mercedes-Benz EQC

EQC har fått kritik för kort räckvidd och dålig energieffektivitet jämfört med konkurrenter. Batteribytet är kostsamt och mjukvaran är ofta föråldrad.
Peugeot e-208 (tidiga årgångar)

Förare rapporterar om minskad räckvidd efter några års användning och problem med laddhastigheten. Kalla vintrar försämrar batteriets prestanda ytterligare.
Läs också: TEST I Mova V50 Ultra är en imponerande städrobot
Läs också: Det här är toppen av vikbara telefoner | Test av Motorola Razr 60 Ultra