Följ oss här

Säkerhet

Stäng av den här funktionen i mobilen – annars kan dina data hamna i orätta händer

Gäller både iPhone och Android – så skyddar du din integritet mot spårning och riktad reklam.

Publicerad

d.

person använder Smartphone

Foto: RoBird / Shutterstock

RoBird / Shutterstock

Din mobil vet mer om dig än du tror.

Både iPhones och Android-telefoner samlar in stora mängder information om hur du rör dig, vilka appar du använder – och vad du intresserar dig för.

LÄS OCKSÅ: Apple täpper till allvarlig säkerhetslucka i Passwords-appen – användare i riskzonen i månader

Men det finns en funktion som du särskilt bör se upp med: reklam-ID. Den gör det möjligt för appar att skapa detaljerade profiler om dig, vilket i sin tur kan användas för att rikta reklam – eller säljas vidare till datainsamlare.

Experter varnar: Stäng av reklam-ID

Den tyska konsumentorganisationen Stiftung Warentest slår nu larm om att reklam-ID:t kan vara ett allvarligt intrång i din personliga integritet. Lokationsdata och enhetsinformation kopplas samman och kan i värsta fall spåras tillbaka till dig som person.

LÄS OCKSÅ: Apple släpper iOS 18.3.2 – Viktiga säkerhetsuppdateringar och buggfixar

Det innebär att din mobil inte bara används av dig – utan också av företag som vill veta exakt vad du gör, skriver teksajten Giga

Så här stänger du av funktionen

På Android-telefoner:

  • Öppna Inställningar
  • Gå till Google > Annonser
  • Tryck på ”Radera reklam-ID”

På iPhone:

  • Öppna Inställningar
  • Sök efter ”Spårning”
  • Stäng av ”Tillåt att appar ber om att spåra”

Vill du inte stänga av funktionen helt? Då rekommenderar experterna att du i alla fall återställer reklam-ID:t regelbundet.

LÄS OCKSÅ: Telia slår tillbaka – säkerhetsfunktionen som gör det dyrt att vara bedragare

Mindre personligt – men mer privat

Om du stänger av reklamspårning innebär det inte att du slipper annonser helt – bara att de inte längre anpassas efter vad du gör på nätet.

Det handlar alltså om en avvägning: Vill du ha personligt anpassat innehåll, eller föredrar du ett bättre skydd av din personliga integritet?

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Min Muck Rack-profil

Annons