Teknologi
Dawnwalker-studion utlovar ny twist på vampyrgenren
Dawnwalker-teamet lovar att förnya vampyrgenren med en djärv twist som fansen aldrig tidigare har sett.

RebelWolf.com
En våg av nya vampyrspel har gjort vissa spelare trötta, särskilt efter det svala mottagandet av Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2.
Med Marvels Blade som anländer nästa år är konkurrensen hård för vilket studio som helst som vill göra avtryck.
Men Konrad Tomaszkiewicz, mest känd för att ha regisserat The Witcher 3, tror att hans debutprojekt hos Rebel Wolves kan lyckas i detta klimat.
Bortom klichéerna
I en intervju med GamesRadar+ sa Tomaszkiewicz att The Blood of Dawnwalker inte kommer luta sig helt på klassiska vampyrtroper.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Huvudkaraktären Coen är en Dawnwalker — delvis människa, delvis vampyr — som kan utföra uppdrag i dagsljus som människa eller operera i skuggorna med nattliga förmågor.
”Vi har olika nattvarelser,” berättade han och betonade att teamet vill skapa en berättelse som inkluderar vampyrer utan att låta dem dominera allt.
Målet är att bredda berättelsen så att den inte känns som ännu ett traditionellt vampyräventyr.
Ett flexibelt upplägg
Studion hoppas att denna dubbelidentitet ska forma spelets rytm och ge spelarna skäl att växla mellan dags- och nattuppdrag.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Tomaszkiewicz betonade att fokus ligger på variation och valmöjligheter snarare än en enda fixerad fantasi.
Han påpekade också att teamet vill att världens utforskning ska kännas meningsfull, även om den är mer begränsad än stora öppna världar.
Inspirerat, inte imiterat
En stor inspirationskälla är Arkanes Dishonored-serie. Enligt Tomaszkiewicz ville utvecklarna skapa rörelse och utforskning som ger en liknande känsla av öppenhet. ”Det är inte så att du kan gå in överallt,” sa han, men världen ska kännas som att den erbjuder ”nästan total frihet”.
Han betonade också att The Blood of Dawnwalker medvetet är modest i skala. Studiots lilla team — inklusive flera Witcher 3-veteraner — valde att prioritera djup framför bredd och sa att de ”inte ville göra en öppen värld på typ 400 timmar”.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Källor: Steam/Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, GamesRadar+, PCGamer
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns
