Säkerhet
Google inför stoppknapp för SMS-spam – så funkar det
Ny funktion i Android gör det enkelt att säga nej till oönskad reklam.

Enkel avregistrering direkt i appen
Android-användare kan nu se fram emot ett smartare sätt att slippa reklam och bluffmeddelanden via SMS. Google har nämligen börjat rulla ut en ny funktion i sin app Google Meddelanden – en "Avsluta prenumeration"-knapp. Med ett tryck kan du blockera framtida meddelanden från företag du inte vill ha kontakt med.
Inspirerat av Gmail – men för SMS
Funktionen påminner om den som redan finns i Gmail: du trycker på “Avsluta prenumeration” och appen skickar automatiskt ett “STOP”-meddelande till avsändaren från ditt mobilnummer. Google förklarar att detta ska göra att du inte längre får "icke-väsentliga meddelanden" från samma avsändare, det skriver Mobilsiden.dk.
Välj varför du inte vill ha fler meddelanden
När du trycker på knappen får du välja anledning – till exempel att du tycker meddelandet är spam eller att du helt enkelt inte är intresserad. Det här hjälper appen att lära sig vad som ska stoppas framöver.
Läs också: Det här tycker jag om Xpeng G6 – jag har även testat självkörande parkering I TEST
Viktiga meddelanden kommer fortfarande fram
Trots att du avslutar prenumerationen på reklam, kommer viktiga meddelanden som engångskoder och verifierings-SMS från samma avsändare fortfarande att levereras. Du slipper alltså spam – men inte säkerhetskritisk information.
När kommer det till Sverige?
Det är ännu oklart när funktionen blir tillgänglig i Sverige. Just nu testas den i ett antal utvalda länder. Men med tanke på det ökande problemet med så kallad “smishing” – bedrägeriförsök via SMS – vore det ett välkommet tillskott även här.
Läs också: Använder du Google Chrome? Då har vi goda nyheter