Säkerhet
Elcyklar farligare än elsparkcyklar – ny Chalmers-studie vänder upp och ner på bilden
En ny studie från Chalmers tekniska högskola utmanar den etablerade uppfattningen om att elsparkcyklar är farligare än elcyklar. Forskningen visar istället att olycksrisken per kilometer är hela åtta gånger högre för elcyklister.

ORION PRODUCTION / Shutterstock
Oväntade resultat från europeiska data
Studien, ledd av professor Marco Dozza, analyserade totalt 721 olyckor – 686 med elsparkcyklar och 35 med elcyklar – från sju olika europeiska städer. Genom att kombinera olycksstatistik med gps-data över hur fordonen faktiskt används fick forskarna en mer rättvis jämförelse än tidigare, skriver Ny Teknik.
– Många tidigare studier har blandat ihop elcyklar med vanliga cyklar och inte tagit hänsyn till hur ofta eller var fordonen används, säger Marco Dozza i ett pressmeddelande. När vi gjorde den jämförelsen på lika villkor såg vi att elcyklar innebär en betydligt högre olycksrisk.
Elsparkcyklar säkrare än sitt rykte
Under de senaste åren har elsparkcyklar ofta utmålats som ett riskmoment i trafiken, inte minst i debatten om mikromobilitet i städer. Men resultaten från Chalmers pekar på att deras säkerhet länge har underskattats.
– Vi kan säga så mycket som att tidigare forskning grovt underskattat elsparkcyklarnas säkerhet jämfört med elcyklar, säger Dozza.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Forskarna menar att det är viktigt att skilja på hyrda och privatägda fordon samt väga in var de används. Den typen av detaljerade data har tidigare saknats i forskningen.
Kan påverka framtida trafikregler
Resultaten kan få betydelse för hur städer planerar sin trafikpolitik. Flera kommuner har hittills försökt styra resenärer mot elcyklar, med motiveringen att de skulle vara säkrare än elsparkcyklar.
Den nya studien, publicerad i Journal of Safety Research, visar dock att bilden är mer komplex. Forskargruppen betonar att det inte är ett slutgiltigt svar på säkerhetsfrågan – men att underlaget nu är mer nyanserat och kan hjälpa beslutsfattare framöver.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser