Följ oss här

Ljud och bild

Från fickformat till världssuccé: 24 år sedan Apples Ipod förändrade musiken

Det är nu 24 år sedan Apple lanserade sin första Ipod – en liten vit musikspelare som ingen riktigt trodde på. Men den kom att revolutionera hur vi lyssnar på musik och bana väg för dagens streamingvärld.

Publicerad

d.

iPod Apple

Saku Schildt / Shutterstock

1 000 låtar i fickan

När Steve Jobs steg upp på scen den 23 oktober 2001 och presenterade Ipod med orden ”1 000 songs in your pocket”, var det få som anade vilken ikon han just skapat. På den tiden kostade den 399 dollar och rymde fem gigabyte – ofattbart mycket då, men skrattretande lite i dag.

Kritiker tvivlade på att någon skulle betala så mycket för en mp3-spelare. Vissa förlöjligade till och med namnet och kallade den ”Idiots Price Our Devices”. Men Jobs hade en plan som skulle förändra musikindustrin för alltid, skriver Macworld

Itunes lade grunden

Redan i januari 2001 hade Apple lanserat Itunes – ett program som gjorde det enkelt att rippa cd-skivor, organisera musik och föra över låtar till sin spelare. Tillsammans med Ipod skapade det ett helt nytt ekosystem där användarna för första gången kunde bygga sitt digitala musikbibliotek.

På den tiden var musikbranschen livrädd efter Napster-skandalerna och såg digital musik som ett hot. Men Apple gjorde det legitimt – och elegant.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Designen som blev kult

Ipodens formgivning inspirerades av den tyska Brauns T3-radio från 1958: vit, stilren och minimalistisk. Det ikoniska klickhjulet gjorde det snabbt och intuitivt att bläddra mellan låtar – något konkurrenterna saknade.

Apple lyckades dessutom pressa in en 1,8-tums hårddisk från Toshiba, vilket gjorde spelaren både liten och kraftfull. Från första skiss till färdig produkt tog det bara tio månader – ett tempo som än idag imponerar.

Från trög start till global boom

Trots sin smarta design sålde Ipod trögt i början. Först 2003, två år efter lanseringen, passerade Apple en miljon sålda enheter. Vändpunkten kom när iTunes Music Store öppnade för Windows-användare samma år – då exploderade försäljningen.

Plötsligt ville alla ha en Ipod. 2008 nådde försäljningen sin topp: 54,8 miljoner exemplar på ett år. Totalt såldes mellan 400 och 500 miljoner innan produkten lades ner.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

En era tar slut – men arvet lever

Den 9 september 2014 tog Apple officiellt farväl av Ipod Classic. Smartphones och streaming hade tagit över. Men arvet lever kvar – inte minst i de vita hörlurarna som blivit ett globalt kännetecken.

Ipod förändrade inte bara hur vi lyssnar på musik. Den banade väg för Iphone, App Store och hela den moderna mobilupplevelsen. En liten spelare som blev startskottet för den digitala musikrevolutionen.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Muck Rack

Annons