Följ oss här

Gaming

Super Mario på tv:n – spelet som räddade en hel bransch

Det såg ut som enkel underhållning för barn. Men när Mario sprang in i svenska vardagsrum på 1980-talet förändrades allt. Ett tv-spel lade grunden för modern gaming – och drog spelindustrin ur krisen.

Publicerad

d.

Super Mario Bros

Usa-Pyon / Shutterstock

Ett enkelt spel med enorm betydelse

När Super Mario Bros. släpptes till Nintendo Entertainment System (NES) 1985 var spelvärlden i fritt fall. Den nordamerikanska spelkraschen 1983 hade slagit ut företag, fyllt lager med osålda spel och fått återförsäljare att tappa tron på hela mediet.

Nintendo tog en risk. I stället för avancerad grafik satsade man på något annat: perfekt spelkänsla. Mario skulle vara lätt att förstå, men svårt att bemästra. Resultatet blev ett sidscrollande äventyr som fungerade lika bra för barn som för vuxna – enligt Nintendo själva var målet att ”vem som helst skulle kunna plocka upp kontrollen”.

En rörmokare blir global ikon

Mario var inte ny. Figuren hade redan synts i arkadspelet Donkey Kong. Men det var först på tv-skärmen hemma i vardagsrummet som han blev en världsstjärna.

Med tydliga banor, hemliga gångar och en känsla av ständig upptäckarglädje skapade spelet ett beroende som få upplevt tidigare. Varje bana lärde spelaren något nytt – utan instruktioner, menyer eller tutorials. Allt förklarades genom spelandet.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Spelhistoriker pekar ofta ut Super Mario Bros. som ett av de första spelen som verkligen använde nivådesign som berättande verktyg.

Tv-spelet som förändrade hur vi spelar

Mario gjorde mer än att sälja konsoler. Spelet satte standarder som fortfarande gäller:

– Sidscrollande banor
– Checkpoints och sparsystem
– Tydlig progression och belöning
– Musik som förstärker spelrytmen

Många av dagens största spelutvecklare har vittnat om att deras intresse började just här, enligt branschintervjuer i internationell spelpress.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Från plastkassett till populärkultur

Succén var total. Super Mario Bros. sålde i över 40 miljoner exemplar och följde ofta med NES-konsolen. För många familjer blev spelet den första riktiga kontakten med gaming.

Mario tog klivet från spel till film, tv-serier, leksaker och senare nöjesparker. Figuren blev inte bara Nintendos ansikte utåt – han blev en symbol för hela spelmediet.

Arvet lever kvar än i dag

Fyra decennier senare bygger moderna spel fortfarande på samma grundidéer: tydlig kontroll, smart nivådesign och spelglädje i fokus. Varje ny Mario-titel mäts mot originalet från 1985.

Det började som ett enkelt tv-spel. Men Super Mario Bros. blev revolutionen som visade att spel kunde vara både konst, underhållning och kultur – på samma gång.

När Mario tog sitt första hopp på tv-skärmen var det inte bara en pixelgubbe som sprang fram. Det var starten på den spelvärld vi lever i i dag.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Muck Rack

Annons