Gaming
PS5 säljer som aldrig förr – men Sony vill lämna konsolen bakom sig
Sony planerar framtiden bortom hårdvara: satsar på ekosystem, spelgemenskap och nya plattformar.

Shutterstock
PlayStation 5 har passerat 80 miljoner sålda enheter världen över – i samma takt som succén PS4 och långt före Xbox Series. Men bakom framgången döljer sig en strategisk kursändring: Sony förbereder sig för en spelvärld där konsolen inte längre står i centrum.
Sony bekräftade i sin senaste kvartalsrapport att PlayStation 5 nu sålts i 80,3 miljoner exemplar globalt. Under det senaste kvartalet såldes 2,5 miljoner konsoler, vilket är något mer än samma period förra året. PS5 ligger därmed i fas med PlayStation 4:s försäljning vid motsvarande tidpunkt – och ligger rejält före Xbox Series X|S.
Microsoft redovisar inga exakta siffror, men uppskattningar pekar på att Xbox Series har sålt runt 30 miljoner enheter totalt, alltså mindre än hälften av Sonys siffra, rapporterar TechSpot.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Spelarna väljer digitalt – fysisk försäljning dalar
Under samma kvartal såldes 65,9 miljoner spel till PS4 och PS5 – en ökning med över 12 miljoner jämfört med året innan. Men bara 6,9 miljoner av dessa var Sonys egna förstapartstitlar. Det stora skiftet syns tydligt i försäljningskanalerna: hela 83 procent av spelen såldes digitalt.
PlayStation Network fortsätter att vara en central del av Sonys spelstrategi med 123 miljoner aktiva användare per månad, något färre än i mars men fler än samma tid i fjol. Intäkterna från nätverkstjänster som PlayStation Plus landade på 172,6 miljarder yen (drygt 1,1 miljarder dollar), medan extrainnehåll som DLC och köp i spel drog in hela 292,6 miljarder yen (drygt 2 miljarder dollar).
Totalt landade Game & Network Services-divisionens intäkter på 936,5 miljarder yen (cirka 6,5 miljarder dollar), en ökning med 8,3 procent jämfört med förra året. Vinsten mer än fördubblades – en effekt av minskade hårdvarukostnader och förbättrad valutautveckling.
PlayStation blir mer än en konsol – Sony skiftar fokus
Men siffrorna berättar bara halva historien. Under ett Q&A efter rapporten sa Sonys Senior Vice President Sadahiko Hayakawa att bolaget nu tydligt rör sig bort från ett hårdvarufokuserat affärsupplägg.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
– Inom spelverksamheten går vi från en hårdvarucentrerad modell till en plattformsmodell som bygger gemenskap och ökar engagemanget, sa Hayakawa.
Det är en del av en större omställning där underhållning – spel, musik och film – nu står för 60 procent av Sonys totala intäkter. Bolaget investerar därför mer i långsiktiga rättigheter, samarbeten och kreativa verktyg. Det gäller inte bara spel, utan även musikförlag, en ny underhållningssatsning med Bandai Namco och fortsatta planer på att släppa fler exklusiva PlayStation-spel till PC.
Framtiden efter PS5: Ekosystem, inte enheter
Det stora skiftet innebär att PlayStation i framtiden kan handla mer om en upplevelse än en fysisk konsol. Medan PS5 fortsätter sälja starkt, antyder Sony att framtidens PlayStation – kanske PS6 – inte nödvändigtvis måste vara en traditionell spelmaskin.
I stället talar Sony om en mer flexibel spelvärld där gemenskap, innehåll och tillgång är viktigare än själva hårdvaran. Och om utvecklingen håller i sig kan det betyda att PS6 blir den sista konsolen i traditionell mening – början på en ny era för både Sony och spelvärlden.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns