Följ oss här

Gaming

Nintendo kritiseras: Switch 2:s ”virtuella spelkort” får både utvecklare och spelare att sucka

Nintendo har återigen valt en egen väg för sina fysiska spel – men den här gången väcker det mer irritation än glädje. De nya ”Virtual Game Cards” till Switch 2 har blivit ett sorgebarn för både utvecklare och spelare, och frågan är om formatet kan bli en långsiktig lösning.

Publicerad

d.

Nintendo Switch 2 Recension

Meremobil.dk

Fysiskt eller digitalt – nu får man det sämsta av två världar

Tidigare Nintendo-konsoler erbjöd spelutvecklare flera olika lagringsalternativ, där större spel kunde få plats på dyrare men rymligare kassetter. Med Switch 2 är valmöjligheterna kraftigt begränsade. Nu finns bara 64 GB-kassetter, som är dyrast att producera, eller de omstridda Virtual Game Cards.

De senare fungerar i praktiken som en nyckel – spelaren måste ha kortet i konsolen, men själva spelet laddas ändå ner digitalt. ”Kortet känns halvdant eftersom det kombinerar nackdelarna med både fysiska och digitala spel,” säger Kazunori Ito, analytiker på Morningstar, till Bloomberg Japan, skriver TechSpot

Försäljningssiffror visar på tydlig skillnad

När Daemon X Machina: Titanic Scion släpptes i Storbritannien på en vanlig kassett stod Switch 2 för 72 procent av försäljningen av den fysiska versionen. I Japan, där spelet lanserades som Virtual Game Card, blev motsvarande andel bara 40 procent.

Nintendo menar att formatet ska hålla priserna nere. Kassetterna bygger på flashminne, som är betydligt dyrare än de skivor som används till PlayStation och Xbox. I en tid där många spel passerar 100 GB hade en fullstor kassett kunnat höja priset med 10–20 dollar.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Utvecklare ser flaskhalsar

Problemen är dock inte bara ekonomiska. Ubisoft-utvecklare har pekat ut Virtual Game Cards som en flaskhals för storspel och portningar. Korten är långt ifrån lika snabba som Switch 2:s interna SSD eller MicroSD Express, vilket påverkar prestanda och spelupplevelse.

Det har redan börjat påverka vilka titlar som porteras och hur de levereras till konsolen – något som riskerar att minska Switch 2:s attraktionskraft på längre sikt.

Kan Nintendo vinna tillbaka utvecklarna?

Switch 2 har sålt i rasande takt sedan lanseringen, men om Nintendo vill behålla momentumet krävs att fler spelstudior väljer plattformen. Just nu verkar de virtuella spelkorten snarare vara ett hinder.

”För att Switch 2 ska lyckas långsiktigt måste den bli mer attraktiv för externa utvecklare,” säger Ito. ”Just nu sker det motsatta.”

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Muck Rack

Annons