Gaming
Mario Kart World tar över Switch 2 – och gör det med glädje, inte straff
En färgsprakande racingfest för både nybörjare och proffs.

Sedan lanseringen av Switch 2 den 5 juni har över 3,5 miljoner spelare kastat sig in i Nintendo-universumet – och precis som många andra har jag mestadels tillbringat min tid i Mario Kart World. Det är ett spel jag har längtat efter länge. Färgerna, den ständiga variationen och framför allt den okomplicerade glädjen – det här är klassisk soffspel-underhållning när den är som bäst.
Men låt dig inte luras av de söta karaktärerna och blommiga banorna. Mario Kart World har introducerat avancerade funktioner som väggkörning och räls-grindande, vilket förhöjer spelets taktiska djup rejält. Det är fortfarande långt ifrån ett e-sportspel, men de som gillar att optimera varje kurva och sekund har mycket att nörda ner sig i, skriver Engadget.
Mer förlåtande, mindre frustration
En av de mest påtagliga förbättringarna i Mario Kart World jämfört med tidigare versioner är hur spelet hanterar krockar, bananskal och elaka röda skal. Att bli träffad känns inte längre som ett straff som sabbar hela loppet – man kommer snabbt upp i fart igen och hinner återhämta sig. Det känns snällare, rättvisare och framför allt roligare.
Det enda riktigt störande objektet som är kvar är blixten – men den drabbar ju alla samtidigt. Sammantaget är spelet betydligt mer flytande och tillgängligt, vilket gör det lättare att njuta av varje lopp, även när man ligger sist.
Läs också: Samsung varnar: Användarna laddar sina mobiler på fel sätt
Visuellt vackert och fullmatat med nytt innehåll
Banorna i Mario Kart World är riktiga ögongodis – Starview Peak och Rainbow Road är ren magi. Det finns nya, charmiga karaktärer, motorcyklarna har blivit mer stabila och det nya spelläget 24-player Knockout Tour är ett intensivt test på både skicklighet och tur. När 23 andra förare har sikte på din rygg, är det bara rätt att Nintendo gjort återhämtningen smidigare.
Så medan de mest inbitna fansen lär sig väggkörningens alla hemligheter, kan resten av oss luta oss tillbaka och bara ha kul. För det är precis det Mario Kart World gör bäst – det bjuder in till glädje snarare än frustration.
Nyheter från spelvärlden:
Xbox blickar bortom konsolerna
Xbox-chefen Sarah Bond har avslöjat att nästa generations Xbox kommer använda AMD-chip, men det är plattformstänket som sticker ut. Xbox satsar allt mer på att vara tillgängligt överallt – på PC, handhållna enheter och tv-apparater. Nästa konsol kan bli mer som en spel-PC under din tv än en traditionell spelmaskin.
SAG-AFTRA-strejken är över
Efter nästan ett års förhandlingar om AI och ersättning har skådespelarfacket SAG-AFTRA nu kommit överens med tio stora spelstudior. Det nya avtalet innehåller både löneökningar och skydd mot AI-missbruk.
Läs också: Glöm Apple och Samsung – den här mobiltillverkaren kan bli nästa stora grej
Marathon pausas – Bungie behöver andas
Bungie har skjutit upp lanseringen av Marathon på obestämd tid. Efter uppsägningar, anklagelser om en giftig arbetsmiljö och till och med stulen grafik, verkar studion behöva tid för att tänka om. En paus kan vara precis vad som behövs.
Bloober Team gör Silent Hill-remake
Efter succén med nyversionen av Silent Hill 2 får Bloober Team nu i uppdrag att göra om originalspelet också. Släppdatum saknas än så länge, men spelet blir en del av det växande Silent Hill-universumet, där flera titlar är på väg.
Veckans heta spel:
- FBC: Firebreak – Remedy testar ett nytt grepp med ett actionfyllt extraction shooter-spel.
- Tron: Catalyst – En isometrisk upplevelse i Bithell Games anda.
- Playdate Season Two – Den udda lilla handhållna konsolen fortsätter överraska.
Kris-listan – Missa inte Kris Holts helglista med färska indiespel som The Alters, Dune: Awakening och Instants.
Läs också: Test av De’Longhi Eletta Explore | Ja! Du kan göra kaffe med en app