Gaming
Blizzard planerar enorm översyn av Diablo 4 den 11 december
Blizzard lanserar en massiv översyn av Diablo 4 den 11 december, och spelare förbereder sig på spelets största förändring hittills.

Blizzard Entertainment
Blizzard förbereder en stor omdaning av Diablo 4 och utlovar omfattande systemförändringar, tuffare fiender och ett nytt sätt att jaga power.
Uppdateringen riktar sig mot nästan alla delar av endgame, från föremålsutveckling och healing till världsbossar och konkurrerande topplistor.
Utvecklarna presenterade planerna i en färsk livestream och bloggpost och kallade detta den mest ambitiösa säsongsuppdateringen hittills.
Säsong 11 avslöjad
Spelets nästa säsong blir den elfte och heter "Season of Divine Intervention" Den går live 11 december kl. 20.30 PDT på Diablo 4:s liveservrar, enligt Blizzard Entertainment.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Samtidigt får spelets föremålsprogression stora förändringar genom uppdaterade Tempering- och Masterworking-system.
Spelare kan välja specifika Tempering-affixer via recept. Föremål kan ha endast ett Tempered-affix men kan uppgraderas till kraftfulla Greater Affixes.
Masterworking kretsar nu kring ett Quality-värde som ökar basdamage, armor och affix-styrka när det höjs.
Quality kan pressas till ett fastställt tak, med ett sista “capstone”-steg som kraftigt förstärker ett slumpmässigt affix. Icke-unika föremål får dessutom en extra bas-affix slot.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Blizzard säger att målet är en tydligare, mer kontrollerbar loot-jakt som ändå belönar långsiktig investering.
Smartare fiender och en tuffare värld
Fiendebeteende byggs om så att monster reagerar mer dynamiskt, får tydligare stridsroller och straffar slarvigt spelande.
Nya och uppdaterade affixer gör elitgrupper farligare. Champions bildar fasta grupper och minions ärver vissa elitkrafter.
Dessa stridsförändringar gäller över hela Sanctuary och höjer grundsvårighetsgraden när spelare klättrar till högre nivåer.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Försvar och healing byggs runt statsen Toughness, som sammanfattar hur mycket rå skada en karaktär kan tåla efter mitigation.
Armor och resistances byter till ratings med avtagande effekt, medan potions blir omedelbara procent-heals med färre charges som regenererar över tid.
Fortify görs om till en extra livspool som dräneras för att hela spelaren och kopplas till uppdaterade färdigheter, föremål och paragon-noder.
Lesser Evils och helig kraft
Säsongens story sätter Lesser Evils i fokus igen, där varje demon tar över specifika aktiviteter i Seasonal Realm.
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns
Azmodan blir en permanent världsboss som kan dyka upp i rotation eller kallas fram från ett altare nära Zarbinzet. Duriel infekterar Helltide, Belial förvränger The Pit och Andariel korrumperar Kurast Undercity.
Att besegra dem ger tillgång till ett nytt Divine Gifts-system, skänkt av ängeln Hadriel, där spelare kan sätta in boons som byter tuffare innehåll mot större belöningar, och därefter “purify” dem för ännu bättre effekter.
Sanctification ger ett sista, irreversibelt uppgraderingssteg för värdefulla föremål, med chans att lägga till Greater Affixes, bonus-Quality och legendariska krafter.
Season Rank ersätter Renown i Seasonal Realm och knyter nyckelbelöningar och nya capstone-dungeons till en mer krävande progressionsbana.
Läs också: Samsung Galaxy Z Fold7: Tunnare, starkare och snabbare
I början av 2026 planerar Blizzard att återlansera The Tower och dess Leaderboards i beta via Patch 2.5.2, med tidsbaserade dungeons i flera steg och klassbaserade rankningar.
Dessutom kommer Twitch Drops att belöna tittare med en Barbarian-kosmetika för att se kvalificerade Diablo 4-streams mellan 12 och 26 december.
Källor: Blizzard Entertainment
