Gaming
Apple satsar på spel – Metal 4 kan ge Mac ett rejält lyft
Två nya funktioner i MetalFX ska göra det enklare att köra krävande spel med bättre flyt på Mac.

Apple har länge försökt få Mac att bli en seriös plattform för spel. Trots imponerande hårdvara har entusiasmen från spelutvecklare och gamers varit sval. Men nu tar Apple ett nytt grepp med Metal 4, som presenterades under WWDC25 – och den här gången finns det faktiskt två funktioner som kan göra verklig skillnad.
Först, en snabb titt på upscaling
Innan vi går in på de nya funktionerna, behöver vi förstå grunden: Apple MetalFX. Det är en teknik för så kallad upscaling – där spel renderas i lägre upplösning och sedan skalas upp till högre, vilket sparar mycket GPU-kraft, skriver 9to5Mac.
Apple beskriver det så här:
Läs också: Test av De’Longhi Eletta Explore | Ja! Du kan göra kaffe med en app
Att rendera i hög upplösning kräver mycket av grafikprocessorn. Med MetalFX kan spelet istället renderas i lägre upplösning och sedan förstoras med bibehållen kvalitet. Det betyder snabbare bildrendering och bättre flyt – utan att grafiken blir alltför lidande.
Den här tekniken är redan ett måste för moderna spel på Mac. Och det är på denna grund som Apple nu bygger vidare med två nya funktioner: frame interpolation och denoising.
Snyggare spel med MetalFX Frame Interpolation
Frame interpolation – eller bildrutegenerering – är ett smart sätt att öka bildfrekvensen utan att behöva rendera varje bildruta från grunden. Tekniken används redan flitigt på PC och moderna spelkonsoler.
Så här fungerar det: systemet analyserar hur objekt rör sig mellan två bildrutor och skapar en ny "mellanbild" däremellan. Resultatet? Spel som känns mjukare och mer responsiva – även om spelet i själva verket bara körs i 30 eller 60 fps.
Apple förklarar:
MetalFX kan nu skapa mellanrutor baserat på rörelsedata. Det ger intryck av högre bildfrekvens, utan att belasta grafikkortet lika mycket som traditionell rendering. För utvecklare innebär det att man kan ge spelaren en 90Hz- eller 120Hz-upplevelse utan att behöva dubbla arbetsinsatsen.
Snyggare ljus med MetalFX Denoising
Ray tracing, alltså avancerad ljusberäkning i 3D-spel, ger otroligt realistisk grafik – men det är tungt. Att rendera med många ljusstrålar kostar prestanda, vilket gör att spel kan kännas slöa på svagare maskiner.
Här kommer Apple med en lösning: den nya denoising-funktionen i MetalFX. Den gör det möjligt att använda färre ljusstrålar och sedan ta bort det visuella "brus" som annars uppstår – direkt i upscaling-processen.
Det innebär att du får en renare och snyggare bild – utan att behöva skriva avancerad kod eller belasta processorn.
Metal 4 fungerar med M1 och A14 – och uppåt
Metal 4 blir tillgängligt för alla med en Mac som har M1-chip (eller nyare) och iOS-enheter med A14 Bionic och senare. Det ingår i Apples Metal-ramverk som används för grafikrendering.
För dig som vill gräva djupare i detaljerna rekommenderas sessionerna Discover Metal 4 och Go further with Metal 4 games från WWDC25.