Elbilar
Tråkiga nyheter för många Tesla-ägare: Nästan var fjärde bil drabbad
Det finns skäl till oro.

Det är inte bara försäljningssiffrorna som ställt till problem för Tesla på sistone.
Flera fall av betydande glapp i rattstången och bakhjulsupphängningen på de populära modellerna Model 3 och Model Y har börjat dyka upp.
Problemen är välkända både i FDM:s (motsvarande svenska Motormännen/M Sverige) rådgivning, där medlemmar hör av sig, och på FDM:s testcenter i samband med bilprovning och garantitester.
Det meddelar FDM i ett pressmeddelande.
Nästan var fjärde bil underkänd
Tidigare i år rapporterade FDM att nästan var fjärde Tesla Model 3 av årsmodell 2020, som besiktigades i fjol, blev underkänd bland annat på grund av allvarligt glapp i viktiga komponenter.
Läs också: Mekanikern har varit 55 år i branschen: Den här bilen skulle han aldrig köpa
FDM konstaterar att rattstångsmodulen i många Tesla-bilar har så mycket glapp att ratten kan röras både i sidled och uppåt/nedåt.
Därför anser FDM att många av bilarna inte är tillräckligt trafiksäkra för att godkännas vid besiktning.
Även i bussningarna i bakhjulsupphängningen uppstår glapp när bilen lyfts i bärarmarna — på samma sätt som andra bilar testas, och inte enligt Teslas egna föreskrifter.
– Glapp i hjulupphängning och styrning är något vi normalt sett ser först på äldre bilar som rullat många mil. Men här handlar det om relativt nya bilar, och det är alldeles för tidigt att så allvarliga problem uppstår. Eftersom det rör sig om säkerhetskritiska delar, underkänner vi därför bilarna vid besiktning, säger Lone Otto, områdeschef på FDM:s tekniska rådgivning.
Läs också: Få bättre ljud direkt: Tryck bara på den här dolda knappen på din tv
Tesla erkänner inte problemet
FDM har under en längre tid fört dialog med Tesla, som dock inte vill erkänna att glappet skulle vara ett problem.
Efter ett möte i maj med FDM:s tekniker har Tesla dock gått med på att ta fram en ny mätmetod för att kontrollera glappet under belastning.
FDM har även varit i löpande kontakt med den danska motsvarigheten till Transportstyrelsen.
Så sent som i början av juni höll FDM ett möte med myndigheten, som där betonade att bilar med allvarligt glapp i ratt eller hjulupphängning inte kan godkännas vid den periodiska bilbesiktningen.
Läs också: Samsung slutar med uppdateringar: Populära modeller får inget mer
Myndigheten påpekade också att Tesla-bilar ska besiktigas enligt samma regler och metoder som alla andra bilmärken.
– Vi är mycket nöjda med att myndigheten så tydligt bekräftar att vår bedömning av glapp och bilbesiktning är korrekt. Inte minst eftersom vi just nu ser att bilägarna hamnar i kläm mellan Tesla och besiktningsföretagen som underkänner bilarna, säger Lone Otto.
– Det är inte rimligt. Vi anser inte heller att det ska vara upp till Tesla eller andra biltillverkare själva att bestämma hur regelverken ska tolkas när det gäller vad som räknas som allvarligt glapp på just deras bilar. Då blir reglerna snabbt godtyckliga.
Kan vara köprättsligt fel
Om bilen fortfarande omfattas av Teslas garanti på fyra år (80 000 km) eller den tvååriga reklamationsrätten, anser FDM att det handlar om ett köprättsligt fel enligt konsumentköplagen.
Läs också: Därför bör du stänga av telefonens Wi-Fi varje gång du lämnar hemmet
FDM rekommenderar därför alla Tesla Model 3- och Model Y-ägare vars garanti snart löper ut att låta en oberoende verkstad kontrollera bilen, så att eventuella fel kan åtgärdas innan garantin upphör att gälla.
Läs också: Allvarlig varning till alla Gmail-användare: Dina data och pengar är i fara