Elbilar
Sverige halkar efter i laddracet – färre laddare per elbil än i Polen
Ny rapport: Svenska elbilister tvingas dela på för få laddpunkter – snabbladdning fortsatt en bristvara.

En ny global rapport från International Energy Agency (IEA) sätter ljuset på en besvärande verklighet: Sverige ligger långt efter när det gäller utbyggnaden av publika laddstationer för elbilar. Trots att vi gärna ser oss som en föregångare i klimatomställningen visar statistiken något helt annat.
LÄS OCKSÅ: Äntligen! Byt till Google Translate som standard i din iPhone
Få laddare, många bilar – Sverige bland bottenskiktet
Enligt rapporten finns det i Sverige i snitt en laddpunkt för varje 15:e elbil – samma nivå som länder som Sydafrika och Polen. EU:s snitt ligger på 13 elbilar per laddare, medan målet är att komma ner till tio. Jämförelsevis har Sydkorea endast två elbilar per laddpunkt, vilket ger elbilister där betydligt smidigare tillgång till laddning.
Grekland, ett land som inte ofta lyfts fram i elbilsdiskussioner, har i dag dubbelt så många laddpunkter per elbil jämfört med Sverige. Det betyder att grekiska förare betydligt mer sällan behöver vänta på att få ladda, skriver Tesla Club Sweden.
LÄS OCKSÅ: Apple gör sig redo för en vikbar revolution – iPhone Fold tar över tronen
Norge tappar fart – men Sverige står still
Trots att Norge är en världsledare i elbilsförsäljning är laddinfrastrukturen där kraftigt eftersatt. Med 32 elbilar per laddpunkt är konkurrensen om laddning i vårt västra grannland ännu värre. Men till skillnad från Sverige har Norge åtminstone satsat stort på snabbladdare, vilket förbättrar laddningsupplevelsen trots bristen på volym.
Låg laddeffekt bromsar laddhastigheten
IEA har även tittat på genomsnittlig laddeffekt – alltså hur snabbt elbilar kan laddas i snitt, baserat på alla publika laddare i ett land. Här glänser återigen Sydkorea med 10,4 kW per elbil. I Sverige är motsvarande siffra 2,3 kW – lägre än både EU-snittet (2,6 kW) och det globala genomsnittet på 2,8 kW.
LÄS OCKSÅ: iOS 19 är på väg: Tre banbrytande nyheter Apple snart avslöjar
I Italien ligger den genomsnittliga laddeffekten på 4,1 kW, vilket innebär att en elbil laddas nästan dubbelt så snabbt där jämfört med Sverige.
Majoriteten av Sveriges laddare är långsamma
En stor del av problemet är att Sverige har ett överskott av långsamma laddare. Enligt rapporten har hela 83 % av landets publika laddpunkter en effekt på under 22 kW. Endast 13 % är moderna supersnabbladdare som kan ge över 150 kW, och bara 4 % är äldre snabbladdare.
Danmark ligger ungefär på samma nivå som Sverige, medan Norge och Finland har betydligt fler laddare med hög effekt.
Sverige måste öka takten – nu
Att ha många elbilar är inte tillräckligt om infrastrukturen inte hänger med. Laddpunkter – särskilt snabbladdare – är avgörande för att elbilen ska vara ett smidigt alternativ för fler. Om Sverige ska ta sitt klimatansvar på allvar och inte halka efter övriga Europa, krävs en snabb och strategisk utbyggnad av laddinfrastrukturen.
Just nu riskerar vi att bli ett bakåtsträvande undantag i en kontinent som annars rör sig mot en elektrifierad framtid.