Elbilar
Så blir EU:s nya elbilsregler en dyr historia
EU:s nya elbilsregler ser gröna ut – men blir snabbt en dyr historia.

VanderWolf Images / Shutterstock.com
EU inför nu en rad nya krav på elbilar som ska säkerställa klimatansvar och teknisk säkerhet. Men för bilägare och köpare kan reglerna bli en kostsam affär.
Från batteripass till hårdare krav på programvara och materialanvändning – här är 10 sätt de nya reglerna kan drabba plånboken och bilens framtida värde.
Batteripass krävs

Varje bil måste dokumentera batteriets livslängd och ursprung. Det försvårar begagnatimport och höjer administrationen.
Standardiserad laddteknik

Bilar med äldre laddstandard kan bli inkompatibla med nya stationer.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Obligatoriska mjukvaruuppdateringar

Tillverkare måste kunna uppdatera bilens system. Uteblivna uppdateringar kan sänka bilens värde drastiskt.
Ökade krav på återvunnet material

Elbilar ska innehålla en viss andel återvunnet material. Det kan fördyra nyproduktion.
Kontroll av leverantörskedjor

Tillverkare måste visa var komponenterna kommer ifrån. Det kan ge leveransproblem och förseningar.
Reservdelar måste vara reparerbara

EU ställer krav på att delar ska kunna bytas och repareras. Certifiering kan göra originaldelar dyrare.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Batteriävervakning vid service

Bilar ska regelbundet rapportera batteristatus. Dåligt batteri betyder ofta svår andrahandsförsäljning.
Digitalt skydd mot intrång

Bilar måste ha skydd mot hacking. Modeller utan detta kan förbjudas att säljas vidare.
CO2-deklaration på varje bil

Alla elbilar ska få en etikett som visar klimatavtryck från produktionen. Det kan påverka efterfrågan.
Fler inspektioner och krav från myndigheter

Nya kontroller ger oväntade kostnader och kan begränsa din flexibilitet som bilägare.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns