Följ oss här

Elbilar

Populär elbil gick sönder efter 16 000 mil – ägaren missade det som nästan alla elbilsägare glömmer

Den såg ut att vara välskött och servad enligt boken – men bakom fasaden dolde sig ett fel som kan bli dyrt för många elbilsägare.

Publicerad

d.

Foto: Shutterstock

Elbilar förknippas ofta med minimalt underhåll och färre besök på verkstad. Men en historia från Kroatien visar att verkligheten kan vara mer komplicerad än så.

Den specialiserade verkstaden EV Clinic tog nyligen emot en Škoda Enyaq som gått 16 000 mil och följt alla rekommenderade serviceintervaller. Trots det stod bilen helt stilla – drabbad av ett allvarligt fel.

Det rapporterar sajten boosted.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Små fel kan få stora konsekvenser

Genomgången visade en oljeläcka från differentialen – en central del av bilens drivlina. Den sitter vanligtvis i fram- eller bakaxeln, beroende på drivsystem, och har som uppgift att fördela motorkraften till hjulen så att de kan rotera i olika hastigheter.

Läckaget hade orsakat överhettning och skadat lagren. Enligt verkstaden hade problemet enkelt kunnat undvikas med ett regelbundet oljebyte.

Škoda har dock inte inkluderat oljebyte i den officiella serviceplanen för modellen – något som EV Clinic menar är en tydlig brist.

Verkstaden riktar kritik mot bilindustrin

I ett inlägg på Facebook skrev en av mekanikerna att upptäckten troligen kommer att överraska de flesta elbilsägare.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

EV Clinic har granskat serviceplanerna för samtliga europeiska elbilstillverkare och konstaterar att inget av märkena har ett obligatoriskt oljebyte – varken för elmotor eller differential.

Däremot ingår ofta byte av kylvätska och bromsvätska, men enligt verkstaden är dessa moment sällan avgörande för att förebygga de allvarligaste felen.

Kritik mot de stora biljättarna

EV Clinic har gjort sig känt för att kunna lösa även de mest avancerade elbilsproblemen och har tidigare haft en Tesla inne som körts över 210 000 mil – något som bidragit till verkstadens starka rykte. Därför väcker deras nuvarande kritik stor uppmärksamhet.

Volkswagen-koncernen, som äger Škoda, får särskilt hård kritik. Enligt verkstaden är motorerna konstruerade på ett sätt som gör det mycket svårt att byta ut enskilda komponenter, vilket tvingar verkstäder att köpa hela enheter. Det leder snabbt till kraftigt ökade kostnader för bilägarna.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

En dyr påminnelse för elbilsägare

Reparationen av den defekta Skodan landade på ungefär 18 000 kronor plus moms. Hade ägaren behövt byta hela motorn, skulle summan ha blivit betydligt högre.

Historien visar att även elbilar kräver grundläggande underhåll – en påminnelse till både ägare och tillverkare om att grön teknik inte befriar någon från att tänka på något så traditionellt som olja.

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Annons