Elbilar
Modellerna som skulle rädda märket: men som blev ett dyrt fiasko
De lanserades som räddningen – men blev fiaskon som kostade miljoner.

Foto: Everyonephoto Studio / Shutterstock.com
Bilindustrin har sett flera försök att vända negativa trender med djärva lanseringar. Tyvärr slår det inte alltid väl ut. Några modeller har kostat sina tillverkare mer än de smakat, både i pengar och i rykte.
Här är tio bilmodeller som skulle bli en vändpunkt, men som i stället förvärrade situationen.
Renault Avantime

Ett futuristiskt koncept som blandade coupé och MPV. Missförstått av marknaden och lades ner snabbt.
Volkswagen Phaeton

Lyxig men osåld. VW:s dyraste projekt någonsin som aldrig lyckades imponera på kunderna.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Ford Edsel

Historiskt exempel på misslyckad lansering. Edsel blev snabbt ett skämt och en jättelika förlust.
Peugeot 1007

Elektriska skjutdörrar och kompakt format räckte inte. Kunderna svek och modellen försvann snabbt.
Alfa Romeo Arna

Ett samarbete med Nissan som resulterade i en själlös och impopulär bil. Ett riktigt bottennapp.
Chevrolet Volt (Europa)

Avancerad teknik men högt pris och för tidig lansering gjorde att få köpte den.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Saab 9-4X

Räddningen som aldrig kom. Konkursen kom före genombrottet, och få exemplar hann byggas.
Citroën C6

Bekväm och vacker, men kundkretsen valde tyska alternativ. En prestigeförlust för Citroën.
Honda Insight (första generationen)

Hybriden var före sin tid men opraktisk och dyr. Toyota Prius tog snabbt över marknaden.
Fiat Croma (2005)

Varken MPV eller kombi. Modellen saknade tydlig identitet och lyckades aldrig vinna kunder.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns