Följ oss här

Elbilar

Kolla bilen nu: dessa modeller är inte säkra efter 2026

Flera bilmodeller blir osäkra efter 2026 – är din en av dem?

Publicerad

d.

Foto: nitinut380 / Shutterstock.com

Flera populära bilmodeller riskerar att fasas ut eller klassas som osäkra när nya regler och säkerhetsstandarder träder i kraft 2026.

Listan nedan avslöjar vilka bilar som drabbas – och varför det kan få stora konsekvenser för både din säkerhet och bilens andrahandsvärde.

Volkswagen Polo (2017–2021)

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Trots att Polo varit en populär småbil ligger den efter på flera säkerhetsområden enligt de nya kraven för 2026. Avsaknad av avancerat förarstöd och låga betyg i sidokrockar gör modellen till ett potentiellt problem – särskilt i stadstrafik.

Dacia Duster (2018–2022)

Foto: T.iLiev / Shutterstock.com

Duster är prisvärd men saknar ofta standardutrustning som autobroms och filbytesvarnare. Detta gör att den inte klarar framtidens säkerhetsbedömningar.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Renault Clio (före 2020-uppdateringen)

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Tidigare versioner av Clio får låga betyg i krocktester med fokus på fotgängarskydd och barnsäkerhet i baksätet. Utan uppdateringar kommer de här modellerna inte klara de nya kraven.

Ford Ka+ (2016–2020)

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Ka+ är känd som en billig och praktisk bil, men fasades ut på grund av bristande säkerhet och teknik. Den kommer att vara en av de minst säkra i sin klass enligt de nya standarderna.

Peugeot 108 / Citroën C1 / Toyota Aygo (samma plattform)

Foto: NeydtStock / Shutterstock.com

Små, praktiska och prisvärda bilar – men de låga vikterna och avsaknaden av aktiva säkerhetssystem ger dem dåliga betyg i tester. 2026 blir de föråldrade.

Fiat Panda (äldre modeller)

Foto: James Hime / Shutterstock.com

Pandan har varit populär, men vissa versioner har fått så låga som 0 stjärnor i Euro NCAP-tester. Med nya krav kommer även nyare modeller att ligga efter.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Opel Karl / Vauxhall Viva

Foto: Opel

Såldes som prisvärda stadsbilar utan mycket modern säkerhetsteknik. Låga betyg för autobroms och sidokrockskydd för vuxna passagerare.

Suzuki Celerio

Foto: nitinut380 / Shutterstock.com

En av marknadens billigaste bilar – men också en av de mest avskalade när det gäller säkerhet. Den klarar knappt dagens krav och är direkt olämplig 2026.

Chevrolet Spark (importmodeller)

Foto: Art Konovalov / Shutterstock.com

Trots att Chevrolet lämnade Europa finns Spark kvar som parallellimport. Den saknar europeiska säkerhetsuppdateringar och kommer inte att klara framtidens regler.

Hyundai i10 (före 2020-generationen)

Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Tidigare versioner saknade moderna hjälpsystem som standard och fick låga betyg i Euro NCAP:s tester. De blir snabbt inaktuella med 2026 års krav.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Annons