Elbilar
Kolla bilen nu: dessa modeller är inte säkra efter 2026
Flera bilmodeller blir osäkra efter 2026 – är din en av dem?

Foto: nitinut380 / Shutterstock.com
Flera populära bilmodeller riskerar att fasas ut eller klassas som osäkra när nya regler och säkerhetsstandarder träder i kraft 2026.
Listan nedan avslöjar vilka bilar som drabbas – och varför det kan få stora konsekvenser för både din säkerhet och bilens andrahandsvärde.
Volkswagen Polo (2017–2021)

Trots att Polo varit en populär småbil ligger den efter på flera säkerhetsområden enligt de nya kraven för 2026. Avsaknad av avancerat förarstöd och låga betyg i sidokrockar gör modellen till ett potentiellt problem – särskilt i stadstrafik.
Dacia Duster (2018–2022)

Duster är prisvärd men saknar ofta standardutrustning som autobroms och filbytesvarnare. Detta gör att den inte klarar framtidens säkerhetsbedömningar.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Renault Clio (före 2020-uppdateringen)

Tidigare versioner av Clio får låga betyg i krocktester med fokus på fotgängarskydd och barnsäkerhet i baksätet. Utan uppdateringar kommer de här modellerna inte klara de nya kraven.
Ford Ka+ (2016–2020)

Ka+ är känd som en billig och praktisk bil, men fasades ut på grund av bristande säkerhet och teknik. Den kommer att vara en av de minst säkra i sin klass enligt de nya standarderna.
Peugeot 108 / Citroën C1 / Toyota Aygo (samma plattform)

Små, praktiska och prisvärda bilar – men de låga vikterna och avsaknaden av aktiva säkerhetssystem ger dem dåliga betyg i tester. 2026 blir de föråldrade.
Fiat Panda (äldre modeller)

Pandan har varit populär, men vissa versioner har fått så låga som 0 stjärnor i Euro NCAP-tester. Med nya krav kommer även nyare modeller att ligga efter.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Opel Karl / Vauxhall Viva

Såldes som prisvärda stadsbilar utan mycket modern säkerhetsteknik. Låga betyg för autobroms och sidokrockskydd för vuxna passagerare.
Suzuki Celerio

En av marknadens billigaste bilar – men också en av de mest avskalade när det gäller säkerhet. Den klarar knappt dagens krav och är direkt olämplig 2026.
Chevrolet Spark (importmodeller)

Trots att Chevrolet lämnade Europa finns Spark kvar som parallellimport. Den saknar europeiska säkerhetsuppdateringar och kommer inte att klara framtidens regler.
Hyundai i10 (före 2020-generationen)

Tidigare versioner saknade moderna hjälpsystem som standard och fick låga betyg i Euro NCAP:s tester. De blir snabbt inaktuella med 2026 års krav.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns