Följ oss här

Elbilar

Experterna varnar: dessa begagnade bilar är krångliga och dyra att reparera

Billiga att köpa – men dyra att laga. Här är bilarna experterna varnar för.

Publicerad

d.

En del begagnade bilar är svåra att underhålla och kostar mer än förväntat när det väl går sönder. Orsaken? Komplicerade konstruktioner, svårfångade reservdelar och tidskrävande reparationer. Resultatet blir ofta höga verkstadskostnader, även för småfel.

Här är 10 bilmodeller som mekaniker tycker är extra svåra att arbeta med.

BMW 5-serie (F10)

Foto: BMW

Högteknologisk och lyxig, men trång under huven. Småingrepp kräver ofta demontering av fronten, och elsystemet är känsligt och svårt att felsöka.

Peugeot 308 (generation 1)

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Komprimerad konstruktion som gör det svårt att nå motordelar. Elproblem är vanliga och tidsödande att hitta.

Läs också: Motorola Edge 60 Pro | Test

Audi A6 (C6)

Foto: Audi

Särskilt V6-versionerna innebär mycket demontering vid service. Reparation av växellåda och hjulupphäng tar ofta längre tid än normalt.

Renault Espace

Foto: Spech / Shutterstock.com

Större MPV men med svåråtkomliga komponenter. Verkstäder rapporterar om långa arbetstider vid vanliga reparationer.

Ford S-MAX (diesel)

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Komplexa system och dyrbara delar som turboladdare och EGR-ventiler sitter trångt. Specialverktyg krävs för flera moment.

Citroën C5

Photo: Citroen

Den berömda hydraulfjedringen är svår att arbeta med. Därtill kommer elektroniska problem och en trasslig interiör vid enklare reparationer.

Läs också: Bill Gates avslöjade för 12 år sedan att Windows mest kända tangentkombination egentligen var ett misstag

Mini Cooper (före BMW)

Foto: Elena_Alex_Ferns / Shutterstock.com

Ursprungsmodellerna är trånga och kräver ofta att delar tas bort underifrån. Konstruktionen gör reparationer mer krångliga än nödvändigt.

Alfa Romeo 159

Foto: fireflite59 / Shutterstock.com

Designmässigt i toppklass, men tekniskt en utmaning. Dåligt rostskydd, trångt motorrum och få reservdelar bidrar till problemen.

Volvo V70 (D5 diesel)

Foto: Volvo

Dieselmodellen V70 D5 kräver ofta fler moment vid service. Byte av glödstift eller kamrem kan ta mycket längre tid än normalt.

Chrysler PT Cruiser

Foto: Art Konovalov / Shutterstock.com

Annorlunda design men svår att serva. Reservdelar är inte standardiserade och ofta svåra att få tag i, vilket ger lång verkstadstid.

Läs också: Billigt danskt headset imponerar med stort ljud | TEST: Wavell 4 Plus

Läs också: Samsung varnar: Användarna laddar sina mobiler på fel sätt

Annons