Elbilar
Elbilarna som kostar mest i service per kilometer: vad du bör veta innan köpet
Låga milkostnader? Inte alltid – dessa elbilar kostar mest att serva per kilometer.

Elbilar anses ofta vara billiga i drift, men när man tittar på servicekostnader per körda kilometer får man en annan bild. Vissa modeller har avancerad teknik, dyra reservdelar och kräver specialistverkstäder – vilket gör dem oväntat dyra att äga.
Här är 10 elbilar som enligt experter har högst servicekostnad per kilometer.
Audi e-tron

Lyxig SUV med komplex teknik som kräver specialkunskap. Verkstadsbesök blir lätt dyra och få verkstäder kan hantera reparationer.
Tesla Model X

Innovativ men underhållskrävande. Falcöndörrar, luftfärdning och mjukvaruproblem gör reparationer kostsamma.
Läs också: Testa det här smarta knepet med strömknappen – alla Samsung-telefoner kan göra det
Jaguar I-Pace

Sofistikerad bil som innebär hög servicekostnad. Delar är dyra och verkstadsnätet begränsat.
Mercedes EQC

Komfort i toppklass, men dyrt när det gäller service. Invecklad konstruktion ger högre kostnader även vid enkla underhåll.
BMW iX

Tekniktät flaggskepp med dyra reservdelar. Begränsad tillgång till expertverkstäder gör servicen dyr.
Porsche Taycan

Prestanda i toppklass men inte gratis att underhålla. Specialservice och exklusiva komponenter ger höga km-priser.
Läs också: Nintendo Switch 2 är en fin uppgradering – men inte utan missar | Recension
Tesla Model S

Trots bred spridning har den fortsatt höga servicekostnader. Vanliga problem med elektronik och programvara.
Hyundai Ioniq 5

Till synes prisvärd men avancerad teknik driver upp kostnader. Laddsystem och elektronik är vanliga problemområden.
Polestar 2

Snygg och välbyggd, men delar och serviceintervall skapar dyrare drift än förväntat.
Ford Mustang Mach-E

Elektrisk kraftpaket med höga servicekostnader. Problem med kylanläggning och mjukvara gör att notan växer.
Läs också: Motorola Edge 60 Pro | Test