Elbilar
Dessa elbilar tappar mest i värde första året: håll koll innan du köper
Här är elbilarna som rasar i värde direkt – se vilka modeller du bör tänka dig för med.

Elbilar blir allt vanligare, men vissa modeller visar sig snabbt bli ekonomiskt riskabla. Enligt ny statistik kan vissa elbilar tappa upp till hälften av sitt värde redan efter ett år. Det innebär ett oväntat stort värdefall för köpare som planerar ett snabbt byte eller förväntar högt andrahandsvärde.
Här är de 10 elbilar som förlorar mest i värde under första året.
MG ZS EV

Lågt nypris och aggressiva rabatter får andrahandsvärdet att rasa när bilen lämnar bilhallen.
Fiat 500e

Kompakt och charmig men med begränsad räckvidd. Bristande praktisk användning ger snabbt värdefall.
Läs också: Så stora har Power blivit efter uppköpet av MediaMarkt
Peugeot e-208

Kampanjpriser och stort utbud gör att modellen snabbt tappar värde trots sin popularitet.
Renault Zoe

Förr populär, men batterihyra och ålderstigen teknik gör att få vill köpa begagnat.
Opel Corsa-e

Likadan teknik som e-208 och samma prispress. Andrahandsvärdet drabbas hårt.
Mazda MX-30

Begränsad räckvidd gör att få vill köpa modellen begagnad. Tuff konkurrens får priserna att sjunka.
Läs också: Hur fungerar IPTV och är det lagligt?
Nissan Leaf

Tidigare populär, men teknik utan batterikylning och gammal plattform får värdet att falla.
Honda e

Design och teknik i toppklass, men svag praktisk nytta gör att priset rasar snabbt på begagnatmarknaden.
Citroën É-C4

Många leasingbilar som återlämnas samtidigt trycker ner priserna.
Hyundai Kona Electric (före facelift)

Tidigare versioner förlorar snabbt i värde när nyare modeller lanseras med bättre teknik.
Läs också: Testa det här smarta knepet med strömknappen – alla Samsung-telefoner kan göra det
Läs också: Nintendo Switch 2 är en fin uppgradering – men inte utan missar | Recension