Följ oss här

Elbilar

Dessa elbilar tappar halva värdet före 2027: är din med på listan

Dessa elbilar kan rasa i värde före 2027 – är din på listan?

Publicerad

d.

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Utvecklingen inom elbilar går snabbt – och det påverkar begagnatpriserna dramatiskt. Nyare teknik, längre räckvidd och prispress på nya modeller gör att vissa elbilar sjunker i värde snabbare än andra. Vissa har redan tappat hälften.

Här är 10 modeller som riskerar stort värdefall fram till 2027.

Nissan Leaf (före 2018)

Foto: Best Auto Photo / Shutterstock.com

De tidiga versionerna saknar batterikylning och degraderar snabbt. Kort räckvidd och gammal teknik gör dem svårsålda.

Renault Zoe

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Många exemplar har batterihyra – något som avskräcker köpare. Det ger snabbt värdefall, trots bilens storlek och smidighet.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

BMW i3

Foto: The Global Guy / Shutterstock.com

Produktionen är avslutad. Den ikoniska designen till trots har modellen låg räckvidd och dyra reservdelar – vilket minskar andrahandsvärdet.

Hyundai Ioniq Electric (före 2020)

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Med små batteripaket och låg räckvidd är den snabbt omsprungen av nyare elbilar. Andrahandsvärdet dalar i takt med utvecklingen.

Volkswagen e-Golf

Foto: Volkswagen

Baseras på en fossilplattform och är ineffektiv jämfört med ID.3. Brist på uppdaterad teknik drar ner värdet snabbt.

Peugeot iOn / Citroën C-Zero

Foto: Peugeot

Två småbilar med begränsad teknik, låg komfort och mycket kort räckvidd. Svårt att sälja – och därmed snabb värdeminskning.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Opel Ampera-e

Foto: Grzegorz Czapski / Shutterstock.com

Godkänd räckvidd, men låg efterfrågan och svagt varumärke gör att värdet sjunker snabbt. Delar och support är en utmaning.

Smart EQ ForTwo

Foto: Anzheni / Shutterstock.com

Begränsad räckvidd, hög ålder och osäkerhet kring märket gör att få vill köpa bilen begagnad.

Chevrolet Bolt EV (import)

Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Importbil utan officiell service i Sverige. Känd för batteriproblem – vilket minskar köparnas förtroende och därmed priset.

Fiat 500e (före 2021)

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Tidiga versioner såldes aldrig officiellt i Sverige. Kort räckvidd och bristande garantier gör att modellen tappar i värde fort.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Annons