Elbilar
Dessa elbilar har oftast problem med programvaran: enligt verkstäderna
De ser smarta ut – men krånglar ofta. Här är elbilarna med flest mjukvaruproblem enligt verkstäderna.

Elbilar styrs i hög grad av mjukvara, men det innebär också nya felkällor. Många verkstäder rapporterar att programvaruproblem är bland de vanligaste orsakerna till verkstadsbesök.
Här är 10 elbilar som enligt tekniker och bilägare har störst risk för mjukvaruproblem.
Tesla Model 3

Regelbundna uppdateringar kan skapa nya problem. Allt från frusna skärmar till fel i autopilot och värmesystem.
Volkswagen ID.4

Vanligt med långsam mjukvara, systemkrascher och dålig respons i infotainmentsystemet. Tidiga versioner är mest drabbade.
Läs också: Testa det här smarta knepet med strömknappen – alla Samsung-telefoner kan göra det
Ford Mustang Mach-E

Feil i navigation, laddning och klimatanläggning är vanligt. Problem som ofta återkommer trots uppdateringar.
Audi Q4 e-tron

Lyxbil med teknik som inte alltid fungerar. Sensorer, skärmar och styrsystem har rapporterats vara instabila.
Skoda Enyaq iV

Många upplever skärmproblem, trasigt bakkamera och strulande värmesystem. Problemen kommer och går.
Peugeot e-208

Fel i ljusreglage, instrumentpanel och mobilanslutning. Flera rapporter om att problemen inte kan åtgärdas med uppdateringar.
Läs också: Nintendo Switch 2 är en fin uppgradering – men inte utan missar | Recension
Hyundai Ioniq 5

Avancerad modell med buggar i förarstöd och appanslutning. Vissa fel kräver flera verkstadsbesök.
Mercedes EQB

Stilren men inte felfri. Navigation, röststyrning och startfunktioner krånglar för många ägare.
Renault Megane E-Tech

Systemuppdateringar skapar ibland fler problem. Flera rapporter om tillfälligt bortfall av viktiga funktioner.
Tesla Model Y

Liknande problem som Model 3: frusna skärmar, instabil programvara och fel i klimatanläggning och säteskontroller.
Läs också: Motorola Edge 60 Pro | Test