Elbilar
Dessa bilmärken har serviceavtal som sällan är värda pengarna
Serviceavtalen kan bli en dålig affär – här är bilmärkena du bör tänka efter med.

Ett serviceavtal kan ge trygghet – men det innebär inte alltid att det är en god affär. För vissa bilmärken är kostnaden för ett serviceavtal ofta högre än de verkliga utgifterna för underhåll. Det gäller märken som är driftsäkra, billiga att laga och där verkstadsbesök är få.
Här är 10 bilmärken där ett serviceavtal sällan lönar sig.
Toyota

Extremt driftsäkra bilar som ofta klarar sig utan några större ingrepp i flera år.
Honda

Motorer som går långt och länge. Delarna är billiga, och servicebehovet lågt.
Läs också: OnePlus 15T kan få trippelkamera och större batteri – enligt nya läckor
Mazda

Enkel konstruktion och hållbara komponenter håller nere kostnaderna för reparationer.
Hyundai

Billiga att äga, ofta med lång garanti. Serviceavtal ger sällan ekonomisk vinst.
Kia

7 års garanti och låga servicekostnader. Svårt att tjäna på ett serviceavtal.
Suzuki

Små bilar med liten risk för större fel. Service är billig och enkel.
Läs också: Google tvingas betala miljarder till Android-användare
Skoda

Teknik från VW men lägre underhållskostnader. Flera väljer fristående verkstäder.
Dacia

Lågprisbil som är enkel att laga. Ett serviceavtal kostar ofta mer än det ger.
Mitsubishi

Robusta bilar med få fel. Går långt utan omfattande underhåll.
Seat

Delar mycket teknik med VW, men billigare i service. Låga reparationer gör avtalet onödigt.
Läs också: Apple arbetar på prototypen av iPhone Fold
Läs också: Sony WF-C710N är ett billigt headset med omslutande ljud | Test