Elbilar
Dessa bilmärken är svårast att sälja: även till reapris
Dessa bilar vill ingen ha – se vilka märken som knappt går att sälja vidare.

Att köpa bil handlar ofta om känsla, behov och pris. Men en faktor som många glömmer är hur lätt den går att sälja vidare. Vissa bilmärken blir stående länge på begagnatmarknaden – oavsett hur lågt du sätter priset. Då försvinner både tid och pengar.
Här är 10 bilmärken som enligt bilhandlare och försäljningsdata är bland de svåraste att bli av med – även om du dumpar priset.
Fiat

Fiat är billiga i inköp men förlorar snabbt i värde. Dåligt rykte kring elektronik gör dem svårsålda som begagnade.
SsangYong

Ett okänt märke för många svenskar – och det märks. Lågt intresse och få köpare gör försäljningen trög.
Läs också: Många väntar för länge: Så ofta bör du byta olja på din bil
Chevrolet

Efter att märket lämnade Europa har tillgången till service och delar minskat – något som skrämmer bort köpare.
Lancia

Nostalgi eller mardröm? Bristen på reservdelar och dålig tillgång till verkstäder gör försäljningen knepig.
Jeep

Trots SUV-hypen är Jeep ofta svårsåld – främst på grund av höga driftkostnader och låg efterfrågan.
Chrysler

Chrysler har låg efterfrågan, få modeller och höga reparationskostnader. Det avskräcker även priskänsliga köpare.
Läs också: OnePlus 15T kan få trippelkamera och större batteri – enligt nya läckor
Alfa Romeo

Design i toppklass – men rykten om tekniska problem gör att många väljer bort märket på andrahandsmarknaden.
Renault (äldre modeller)

Gamla Renault säljer trögt. Låg efterfrågan och teknik som uppfattas som opålitlig håller köparna borta.
Mitsubishi

Osäker framtid i Europa och ett svagt modellprogram gör Mitsubishi till ett riskfyllt köp – även begagnad.
Citroën

Trots komfort och låg inköpskostnad är Citroën fortfarande förknippat med problem – vilket påverkar försäljningen.
Läs också: Google tvingas betala miljarder till Android-användare
Läs också: Apple arbetar på prototypen av iPhone Fold