Elbilar
Bilmärken som satsar mest på mjukvara och abonnemang: en ny riktning
Här är bilmärkena som leder utvecklingen mot mjukvara och abonnemang – se vilka.

Bilmarknaden förändras snabbt och många bilmärken går nu från traditionellt ägande till mjukvarubaserade tjänster och abonnemang. Det innebär att funktioner som stolsvärme, navigation och avancerad förarassistans allt oftare kräver månatliga avgifter.
Här är 10 bilmärken som 2025 satsar mest på mjukvara och abonnemang – och som kan överraska bilägare.
BMW

BMW erbjuder nu flera funktioner som abonnemang, bland annat stolsvärme och adaptiv farthållare.
Mercedes-Benz

Mercedes har infört mjukvarulåsta funktioner där extra motoreffekt kan aktiveras mot betalning.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Tesla

Tesla var tidigt ute med abonnemang, bland annat på självkörningsfunktioner och premium connectivity.
Volvo

Volvo satsar på mjukvarubaserade tjänster som förarassistans och infotainmentappar mot avgift.
Polestar

Polestar säljer funktioner som adaptiv farthållare och högre prestanda som mjukvaruuppgraderingar och abonnemang.
Volkswagen

Volkswagen har lanserat en plattform för köp av digitala funktioner, inklusive navigation och ljusassistent.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Audi

Audi erbjuder flexibla mjukvaruabonnemang på funktioner som matrix LED-ljus och parkeringsassistent.
Ford

Ford satsar på mjukvarutjänster för infotainment och fjärrstyrning via appar, många som abonnemangstjänster.
General Motors (Chevrolet och Cadillac)

GM erbjuder abonnemang på förarassistans, navigation och utökade infotainmentfunktioner.
Hyundai

Hyundai introducerar successivt mjukvarubaserade abonnemang på funktioner som avancerad navigation och förarassistans.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: WhatsApp: Håll inne knappen i 30 sekunder – och upptäck en smart funktion