Följ oss här

Elbilar

9 tidigare mekaniker bekräftar: Så har Tesla lurat kunder i flera år

Interna dokument visar att biltillverkaren kände till metoderna – men lät det ändå fortsätta.

Publicerad

d.

Tesla

En ny granskning avslöjar hur Tesla i flera års tid har undvikit ansvar för fel på sina bilar genom att lägga skulden på kunderna och neka att stå för reparationskostnader.

Undersökningen, som genomförts av nyhetsbyrån Reuters, tecknar en bild av en praxis som pågått i över sju år och omfattar flera av Teslas bilmodeller.

Kunderna anklagades för ”felaktig användning”

Reuters har intervjuat både 20 Tesla-ägare och 9 tidigare anställda. Enligt deras uppgifter har Tesla systematiskt lagt skulden för tekniska fel på så kallad ”felaktig användning” – även när problemen uppstod kort efter leverans.

Ett exempel är Shreyansh Jain, som tog emot sin Tesla Model Y under 2023. Redan dagen efter kollapsade höger fjädring vid en lugn sväng. Tesla vägrade att stå för kostnaden och hävdade att skadan berodde på en ”tidigare påverkan” – trots att bilen knappt hade körts.

I flera fall har kunder fått betala för reparationer, även när felet berodde på komponenter som Tesla internt visste hade hög felprocent. Det styrks av tidigare servicechefer, interna dokument och ett brev Tesla skickade till den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA år 2020.

Mekaniker slog larm – men ignorerades

Tidigare Tesla-mekaniker som deltagit i granskningen bekräftar att företaget var fullt medvetet om återkommande fel på fjädring, styrning och bromsar. Trots upprepade varningar från verkstadspersonal gjordes det sällan något åt problemen.

Även om Tesla har återkallat fordon i Kina på grund av vissa av dessa brister, har man inte gjort detsamma i USA eller Europa – trots att bilarna där visat samma fel.

Fjädrings- och styrproblem är återkommande bland Teslas modeller. En tysk rapport från Technischer Überwachungsverein (TÜV) visade att hela 14,7 procent av Tesla Model 3 hade allvarliga fel.

Ledningen kände till omfattningen

Reuters granskning visar att Tesla var betydligt mer medvetna om omfattningen av problemen än vad som kommunicerats till både konsumenter och myndigheter.

Varken Tesla eller företagets vd Elon Musk har hittills velat kommentera uppgifterna i rapporten.

Annons