Följ oss här

Bilar

10 moderna bilfunktioner som kan sluta fungera: när du behöver dem som mest

Du litar på tekniken. Men när det verkligen gäller, kan den svika dig. Här är 10 bilfunktioner som inte fungerar som du tror.

Publicerad

d.

Nya bilar är fulla av smart teknik som ska göra dig tryggare på vägen. Men det är inte alltid systemen fungerar när du faktiskt behöver dem. I mörker, regn, stress eller dålig sikt kan viktiga funktioner plötsligt svika – utan att du märker det.

Här är 10 funktioner du inte bör lita blint på.

1. Automatisk nödbroms

Foto: GladkovPhoto / Shutterstock.com

Fungerar bäst i låg fart och klart väder. Vid regn, snö eller smutsiga sensorer kanske bilen inte bromsar alls.

2. Filhållningsassistans (lane assist)

Foto: Crime Art / Shutterstock.com

När vägmarkeringarna är otydliga, borta eller täckta av snö tappar systemet orienteringen – och kan stänga av sig själv utan varning.

3. Automatisk parkering

Foto: Dmitriy Sinchenko / Shutterstock.com

Fungerar inte bra med kantsten, cyklister eller snö. Systemet kan feltolka och orsaka bucklor snarare än att undvika dem.

4. Trötthetsvarning

Foto: pathdoc / Shutterstock.com

Analyserar små rörelser och fokus – men kan både överreagera och missa verklig trötthet.

5. Automatisk helljus

Foto: Sergii Sobolevskyi / Shutterstock.com

Kamerabaserat, men inte alltid tillförlitligt. Riskerar att blända andra eller missar att tända i tid.

6. Regnsensor för torkarbladen

Foto: Tokariev Dmytro / Shutterstock.com

Fungerar dåligt vid is, smuts eller lätt duggregn. Torkarna kommer ofta igång för sent.

7. 360°-kamera och parkeringssensorer

Foto: Ivan Gran / Shutterstock.com

Kan inte se låga hinder eller arbeta i snö, smuts eller imma. Din “sikt” kan vara falsk trygghet.

8. Adaptiv farthållare

Foto: Everyonephoto Studio / Shutterstock.com

Reagerar långsamt vid plötsliga bromsningar från bilen framför – och kan göra för lite, för sent.

9. Hill hold / backstartassistans

Foto: Nickolya / Shutterstock.com

Kan släppa bromsen för tidigt i uppförsbackar eller missbedöma lutningen helt.

10. Däcktrycksövervakning (TPMS)

Foto: Rust Video / Shutterstock.com

Bygger ofta på rotation – inte tryck. Du kan köra med punktering utan att få någon varning alls.

Annons