Följ oss här

Bilar

Stort tyskt bilmärke i konkurs: Klarade inte konkurrensen

Nu har ett av de populära bilmärkena gått i konkurs.

Publicerad

d.

Biler

Det råder inte längre något motorvrål eller gnistor från svetshallen hos Isdera.

Den tyska lyxbilstillverkaren, som en gång var känd för sina handbyggda superbilar, har kastat in handduken. Det rapporterar Trend.

Konkursen är nu ett faktum och drömmen, som började med en mans passion, ser ut att gå i kras.

Allt började 1982, när Eberhard Schultz lämnade Porsche för att gå sin egen väg.

Läs också: Tesla är redo med nya Model X och Model S

Han hade redan imponerat sina blivande kollegor genom att dyka upp framför huvudkontoret i en egenhändigt byggd sportbil.

Anställningen var självklar, men Schultz ville mer.

Med små resurser och stora visioner grundade han Isdera – ett märke som blev känt för extrema prestanda och kompromisslös design.

Isderas modeller, som Imperator 108i och Commendatore GT, massproducerades aldrig.

Läs också: Gamla mobiltelefoner som kan vara värda pengar: Vi hittade 10 modeller du kanske har hemma – vissa är värda miljoner

De var mekaniska rariteter, byggda i så få exemplar att man nästan behövde känna rätt samlare för att ens få se en.

Med Mercedes-motorer och toppfarter på över 300 km/h tilltalade de entusiaster med smak för det unika. Det rapporterar Carup.

En marknad som sprang ifrån dem

Efter att bolaget togs över av Sinfonia Automotive 2016 skiftades fokus mot eldrivna sportbilar.

Läs också: Experterna är överens: Det här kan bli slutet för smarttelefonen

Men försöket att återuppliva märket med den eldrivna Commendatore GT blev aldrig någon framgång.

Branschen utvecklades snabbt och nischaktörer som Isdera hade svårt att hänga med både tekniskt och ekonomiskt.

Enligt tysk lag har bolaget nu 90 dagar på sig att hitta en lösning och undvika fullständig avveckling.

Men maskinerna står stilla, och tystnaden i St. Ingbert känns redan som ett farväl.

Läs också: Bilister med manuell växellåda har en dålig vana – kan ge dig en dyr verkstadsnota

Läs också: Nokia 1100 är tillbaka: en klassiker i ny tappning med batteri som räcker i dagar och en exklusiv aluminiumkropp

Annons