Följ oss här

Bilar

Polestar skickar nya elbilar till skroten – ”Får inte köras”

Det liknar en återkallelse – men dessa bilar har aldrig ens lämnat produktionslinan.

Publicerad

d.

Polestar

Dussintals fabriksnya elbilar från Polestar, däribland de eleganta modellerna Polestar 3 och 4, har upptäckts på bilskrotar i både Norge och Sverige.

Vissa har fortfarande plast på sätena. Ingen av dem har rullat en enda kilometer.

Enligt tekniksajten Boosted bekräftar Polestar att det rör sig om tidiga produktionsmodeller som tagits fram för intern testning och utställningssyften. Även om bilarna ser helt färdiga ut, får de inte köras på allmän väg.

LÄS OCKSÅ: iOS 19 är på väg: Tre banbrytande nyheter Apple snart avslöjar

– De saknar typgodkännande och får varken säljas eller köras, säger Kristin Fjeld, kommunikationschef för Polestar i Norge. – Dessa bilar måste hanteras som miljöfarligt avfall.

Varför skrotas dessa elbilar?

De aktuella fordonen inkluderar tiotals exemplar av Polestar 2 och 3, samt flera Polestar 1 och 4. På en skrot utanför Oslo står exempelvis fyra till synes felfria Polestar 4 – tre gyllene och en vit – uppradade intill ett gäng Jaguar I-Pace, i väntan på destruktion.

Eftersom bilarna aldrig kopplats till centrala mjukvarusystem eller försetts med slutgiltiga säkerhetsfunktioner, är de inte tillåtna för försäljning till privatpersoner. De har endast använts i slutna testmiljöer och kontrollerade evenemang.

– Vi arbetar kontinuerligt med testbilar som enligt lag måste stanna inom företaget, förklarar Fjeld. – När de tjänat sitt syfte skickas de till skrotar som har rätt utrustning för att ta hand om dem.

LÄS OCKSÅSmart trick: Så gör du mobilen lättare att använda på några sekunder

Återvinning inte ett alternativ

Det kan tyckas slösaktigt – och det är det också.

Fjeld bekräftar att bilarna inte går att återvinna i traditionell mening. Visserligen tas batterier, vätskor och andra farliga komponenter bort, men majoriteten av de avancerade delarna kan inte återanvändas.

– Det handlar inte om återvinning, säger Anders Greftegreff från skroten Bil1Din. – Vi gör bara det som lagen kräver.

Bil1Din och andra aktörer menar att det är ovanligt att så många fabriksnya bilar skrotas utan att någonsin ha använts. De flesta tillverkare försöker återbruka visnings- och testfordon på något sätt.

Hur många bilar handlar det om?

Enligt statistik från car.info har Polestar bara i Sverige under det senaste året skrotat:

  • 45 Polestar 3
  • 38 Polestar 2
  • 3 Polestar 1
  • 1 Polestar 4

Dessa siffror inkluderar inte de fordon som skrotats i Norge, vilket tyder på att omfattningen är ännu större. En möjlig förklaring är att Polestars centrala utvecklingsteam är baserat i Sverige.

Trots detta har det höga antalet förstörda bilar – många i skick nästintill identiska med färdigproducerade kundbilar – väckt uppmärksamhet i branschen.

Även om vissa testbilar ibland undkommer detta öde, är det mesta förgäves. När ett fordon väl markerats för destruktion, plockas det isär, dokumenteras och förstörs – oavsett skick.

LÄS OCKSÅNy AI-teknik låter människor prata med döda – Joshuas berättelse väcker starka känslor

Annons