Bilar
Mercedes backar från skärmar – knapparna gör comeback i nya modeller
Efter ett decennium av allt större skärmar i bilarnas kupéer väljer nu Mercedes-Benz att gå mot strömmen. Från 2026 ska fysiska knappar och reglage åter bli en självklar del av märkets bilar – ett beslut som både grundas i säkerhet och kundernas tydliga önskemål.

Från framtidsvision till säkerhetsrisk
Under 2010-talet blev stora pekskärmar bilvärldens statussymbol. Tesla satte trenden med sin Model S 2012 och snart följde i princip alla stora tillverkare efter. Genom att ersätta knappar med mjukvara kunde bilar marknadsföras som futuristiska – samtidigt som det sparade kostnader. Men med tiden växte kritiken. Flera studier visar att förare behöver längre tid för att utföra enkla uppgifter via pekskärm, vilket ökar olycksrisken.
Enligt Vi Bilägare tog det 10 sekunder för förare i en äldre Volvo V70 att justera klimat och radio, medan samma moment i moderna skärmbilar tog upp till 45 sekunder, det rapporterar TechSpot.
Mercedes väljer en ny väg
På bilmässan i München bekräftade Mercedes mjukvaruchef Magnus Östberg att biltillverkaren nu satsar på fler fysiska reglage. Nya rattar med vred och vippor ska införas i hela modellprogrammet från 2026.
"Data visar att fysiska knappar fungerar bättre," sade Östberg till Autocar. En talesperson för Mercedes förklarade för Fast Company att både kundernas feedback och insamlade användardata tydligt visat att knappar ger högre användarvänlighet och komfort.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Andra biltillverkare backar också
Mercedes är inte ensamma om att ompröva. Volkswagen medgav nyligen att deras skärmtunga interiörer skapat irritation, och från 2025 ska fysiska reglage återinföras. Även Hyundai har ändrat kurs, medan Toyota, Honda och Nissan aldrig helt övergav knapparna.
I Kina har märken som Xiaomi testat hybridlösningar där tillbehör med rattar och knappar kan fästas på pekskärmsbilar. Samtidigt kommer nya säkerhetskrav från Euro NCAP år 2026 som kräver fysiska kontroller för viktiga funktioner – annars riskerar bilarna sämre betyg.
Knappen gör motstånd mot rösten
Trots att Mercedes vill minska beroendet av skärmar satsar man också stort på röststyrning. Enligt Östberg har användningen av röstkommandon tredubblats i vissa modeller. Om tekniken blir tillräckligt pålitlig kan den i framtiden göra både knappar och skärmar mindre relevanta.
Designchefen Gorden Wagener erkände nyligen att branschen nått en gräns för hur stora bilskärmar kan bli: "Du kan inte göra skärmen mycket större." Med det beskedet står det klart – framtidens bil kan bli mer analog än vi trodde, men med digital intelligens i bakgrunden.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser