Följ oss här

Bilar

Fossilbilen gör comeback – därför jagar svenskarna diesel igen

Publicerad

d.

Bil

I Norge har elbilar länge dominerat nybilsförsäljningen. I april stod elbilar för över 97 procent av alla nyregistrerade personbilar i landet, vilket gjort att utbudet av nya bensin- och dieselbilar i princip har försvunnit.

Trycket på begagnatmarknaden är därför extremt högt – särskilt på modeller som är två till fem år gamla.

– Marknaden för de mest populära bilarna är i princip tömd i Norge. Jag hade nyligen en kund som letade efter en nyare Volvo XC90 med dieselmotor, men han hittade inga på nätet alls, säger Tage Sirnes på Avetti Motor AS utanför Stavanger till Broom.

Utvecklingen har skapat en begagnatmarknad där dieselbilar inte bara håller värdet – de stiger. Sirnes berättar att en VW Passat som tidigare kostade runt 500 000 kronor i dag kan ha ett importpris på närmare 900 000.

Läs också: Populärt bilmärke i stora problem – delar ut elbilar nästan gratis

Även importkostnaderna har skjutit i höjden: en Audi A6 från 2016 som förr gick att ta in för 550 000 norska kronor kostar nu ungefär lika mycket, trots att bilen är sju år äldre.

Han menar att flera faktorer påverkat skiftet: förmåner som gratis parkering och momsbefrielse har tagits bort, och laddinfrastrukturen upplevs som ett hinder – särskilt för långpendlare. Elbilens försprång minskar.

I Sverige börjar samma utveckling märkas, enligt en bilhandlare som nu bara har två dieselbilar i lager av totalt omkring 100 bilar. Nästan ett tjugotal är bensinbilar – resten elbilar och hybrider.

– Vi märker att kunderna har börjat söka sig tillbaka till diesel, särskilt de som kör längre sträckor. Vi skulle gärna köpa in fler dieselbilar, men de försvinner snabbt. Både till andra handlare och ibland utomlands, säger bilhandlaren.

Läs också: Apple på väg mot stor namnändring

Han varnar nu för att det snart kan bli svårt att få tag på dieselbilar överhuvudtaget.

Läs också: Expertens tydliga varning: "För guds skull, köp inte en elbil nu"

Annons