Appar
USA stämmer Uber igen – anklagas för att diskriminera personer med funktionsnedsättning
Justitiedepartementet i USA riktar ännu en gång strålkastarljuset mot Uber. Företaget anklagas för att systematiskt neka resor till personer med funktionsnedsättning, trots tidigare uppgörelser i liknande fall.

DenPhotos / Shutterstok
Återkommande anklagelser mot Uber
Det amerikanska justitiedepartementet (DOJ) lämnade på torsdagen in en ny stämningsansökan mot Uber i en federal domstol i norra Kalifornien. I stämningen hävdas att både företaget och dess förare upprepade gånger har vägrat att ta emot resenärer med funktionsnedsättning.
Särskilt pekas situationer ut där resenärer med ledarhundar eller hopfällbara rullstolar blivit avvisade. DOJ skriver i sin inlaga att Uber, trots sin viktiga roll för många med funktionsnedsättning, ”förnekar dessa personer full och jämlik tillgång till tjänsten”.
Utöver nekade resor uppges förare också ha förolämpat och ställt olämpliga frågor till personer med funktionsnedsättning, rapporterar Engadget.
Uber: "Vi håller inte med"
I ett uttalande till Engadget förnekar Uber anklagelserna och betonar att företaget har en nolltoleranspolicy mot diskriminering.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
– Resenärer som använder ledarhundar eller andra hjälpmedel förtjänar en säker, respektfull och välkomnande upplevelse på Uber – punkt slut, skriver bolaget.
Uber menar att alla förare måste godkänna företagets policy för servicehundar innan de får börja köra. Vid överträdelser, säger man, stängs konton permanent. Företaget framhåller även att man förra året skickade ut en utbildningsfilm om servicehundars roll till alla förare i USA.
Tidigare i år införde Uber dessutom en funktion där passagerare kan meddela i förväg att de reser med ledarhund. Enligt DOJ skedde detta dock först sedan myndigheten inlett sin utredning – och trots det fortsätter diskriminering att rapporteras.
Kan bli dyrt för Uber
DOJ kräver nu en juryrättegång, skadestånd, böter och ett domstolsbeslut som tvingar Uber att säkerställa att funktionshindrade får lika tillgång till tjänsten.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Det är inte första gången företaget hamnar i rättsligt blåsväder på samma område. Redan 2021 stämdes Uber av DOJ för att ha tagit ut väntavgifter från personer med funktionsnedsättning, som behövde extra tid för att kliva i bilen. Tvisten slutade i en förlikning året därpå, då Uber betalade minst 2,2 miljoner dollar i kompensation.
Utöver myndigheternas processer har Uber även mött flera stämningar från enskilda resenärer som upplevt diskriminering.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser