Följ oss här

AI

Zuckerberg avslöjar: Meta AI kan få annonser – och ett betalt premiumalternativ

Vill bygga världens mest använda AI-assistent – med både reklam och betaltjänst i sikte.

Publicerad

d.

Mark Zuckerberg

Shutterstuck

Shutterstock

Bara ett dygn efter att Meta lanserat sin fristående AI-app klargör Mark Zuckerberg hur bolaget tänker tjäna pengar på sin AI-satsning. Under företagets kvartalsrapport berättade han att Meta AI på sikt kan komma att visa annonser och produktrekommendationer – och erbjuda ett premiumalternativ för den som vill ha mer kraftfulla funktioner.

Annonser och smartare rekommendationer på väg

"Jag tror att det finns stora möjligheter att visa både produktrekommendationer och annonser, samt att erbjuda en premiumtjänst för dem som vill låsa upp mer beräkningskapacitet och avancerade funktioner", sa Zuckerberg under samtalet, det skriver Engadget

Men för stunden ligger fokus på att öka användningen av Meta AI. Zuckerberg berättade att assistenten redan nått "nästan" en miljard månatliga användare – ett tydligt tecken på att strategin att snabbt skala upp fungerar.

Läs också: Det här tycker jag om Xpeng G6 – jag har även testat självkörande parkering I TEST

Långsiktig plan – fokus på tillväxt före intäkter

Enligt Zuckerberg kommer bolaget att prioritera tillväxt och engagemang det kommande året innan man på allvar börjar bygga affärsmodellen kring Meta AI. Den fristående appen spelar en viktig roll i detta, särskilt i USA där konkurrensen om AI-marknaden är hård.

Samma strategi som med Threads

Meta följer en liknande plan som med Threads – den textbaserade plattform som växte kraftigt innan annonser började testas. I dagsläget har Threads nått 350 miljoner aktiva användare varje månad, och tiden användare spenderar i appen har ökat med 35 procent de senaste sex månaderna. Detta tack vare bättre rekommendationssystem, enligt Zuckerberg.

AI-modellen Llama ökar engagemanget

CFO:n Susan Li berättade också att Metas egen språkmodell Llama nu används för att förbättra rekommendationerna i Threads. Resultatet? En fyra procents ökning i användarnas tid i appen. Planen är att successivt använda modellen även för andra typer av innehåll – inklusive foton och videor.

Läs också: Använder du Google Chrome? Då har vi goda nyheter

Läs också: Varning: Ännu en Google Pixel-telefon har smält under laddning

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Muck Rack

Annons