Elbilar
Det här tycker jag om Xpeng G6 – jag har även testat självkörande parkering I TEST
PROVKÖRD: Xpeng G6 kan konkurrera med Skoda Enyaq och Tesla Model Y – men allt är inte perfekt.

Jag har haft nöjet att provköra Xpeng G6 och måste säga att den här SUV:en har mycket att erbjuda.
Även om jag är väldigt förtjust i Xpeng G6, finns det också några nackdelar med bilen.
Här är först de 3 saker jag älskar med Xpeng G6
Riktigt bra komfort och utrymme:
Jag tycker att G6 är en fröjd att köra. SUV-designen ger mig en fantastisk överblick över vägen och jag kan justera sätena på en mängd olika sätt – dessutom minns de mina inställningar! Baksätet erbjuder gott om plats, något som mina barn verkligen uppskattar, särskilt på längre resor. Faktum är att benutrymmet är så bra att jag utan problem får plats med mina långa ben, även när förarsätet är justerat långt bak.
Utmärkt körupplevelse:
Jag älskar den adaptiva farthållaren och den automatiska styrningen. Det gör körningen både bekväm och avslappnad. Jag känner mig också trygg tack vare de många sensorerna som bidrar till säkerheten. Och jag måste säga att den automatiska parkeringen är helt genial – men första gången man använder den är den faktiskt ganska skrämmande!
Läs också: Använder du Google Chrome? Då har vi goda nyheter
Modern teknik:
Jag är imponerad av de högkvalitativa skärmarna och det intuitiva gränssnittet i G6. Ett stort plus i min bok är att Xpeng lovar att mjukvaran i princip inte har ett utgångsdatum. Det känns tryggt att veta att bilen inte kommer att bli föråldrad på den fronten.
3 saker jag tycker mindre om med Xpeng G6
Förvirrande system:
Jag upplever att G6 har tre olika system som överlappar varandra, vilket ibland kan kännas rörigt och svårt att navigera. Jag skulle föredra en mer strömlinjeformad lösning. Xpeng har sitt eget system med navigering från TomTom, och vid sidan av detta finns Android Auto och Apple CarPlay – men dessa integreras inte fullt ut med bilens system, till exempel när det gäller information om batteristatus och beräknad laddnivå vid ankomst.
Bagageutrymmet:
Även om bagageutrymmet är uppgivet till 571 liter, har jag märkt att denna siffra även inkluderar utrymmet under golvet. I praktiken känns bagageutrymmet därför mindre än jag förväntade mig.
Begränsad sikt bakåt:
Tyvärr tycker jag att bakrutan är ganska liten och att sikten ytterligare försämras av nackstöden. Det är något jag har fått vänja mig vid.
Läs också: Varning: Ännu en Google Pixel-telefon har smält under laddning
DETTA SÄGER XPENG OM SYSTEMEN I BILEN:
”Vi önskar också ett bättre samarbete mellan vår mjukvara och CarPlay samt Android Auto. Just nu är vi tyvärr begränsade av krav från Google och Apple. Antingen integrerar man som tillverkare fullt ut med deras system – som Android Automotive eller nya CarPlay Nextgen – vilket innebär att de tar över hela skärmen. Vi hade gärna sett att de kunde vara en del av vårt split-screen-koncept. Vi har valt att integrera dessa två system på grund av massiv efterfrågan från marknaden, men vi håller med om att integrationen med vårt eget XOS-system skulle kunna vara bättre.”
Min sammanfattning av Xpeng G6
Xpeng G6 är en elbil med mycket potential. Jag är särskilt förtjust i komforten, körupplevelsen och den moderna tekniken.
Läs också: Goda nyheter för svenskar med dessa Samsung Galaxy-klockor
Dock drar de röriga systemen, det i praktiken mindre bagageutrymmet och den begränsade sikten bakåt ner helhetsintrycket något.
Om man kan leva med dessa kompromisser får man en elbil som erbjuder en fantastisk körupplevelse och hög komfort. Definitivt en bil som kan konkurrera med både Tesla Model Y och Skoda Enyaq.
Denna recension av Xpeng G6 är gjord i samarbete med vår partner, John G från Meremobil.
Läs också: Bilhandlare avslöjar: Så använder du knappen på rätt sätt
Läs också: Expert varnar för vanlig metod: Så här ska du aldrig värma upp din bil