Elbilar
Drömde du om en självkörande Tesla Model 3? Tyvärr – det blir aldrig verklighet
Tusentals danskar har köpt Teslas “Full Self-Driving” – men bilarna blir aldrig helt självkörande. Inga uppgraderingar, inga besked, och kanske aldrig någon lösning.

Jonathan Weiss / Shutterstock
Musk backar från löftet om självkörning
Under flera år har Elon Musk lovat att Tesla-bilar med hårdvaran HW3 en dag skulle kunna köra helt själva. Men i januari 2024 erkände han plötsligt att tekniken inte räcker till – och nu står miljoner ägare i ovisshet, inklusive tusentals svenskar.
Än idag, fyra månader senare, finns ingen plan från Tesla. Många har dessutom betalat upp till 100 000 kronor för den så kallade “Full Self-Driving”-paketen – utan att få det som utlovades.
Ett löfte som började redan 2016
Redan 2016 hävdade Tesla att deras bilar var framtidssäkrade för autonom körning. Först med HW2.5 och senare HW3. Musk försäkrade att kunder som köpt FSD skulle få nödvändiga hårdvaruuppgraderingar utan extra kostnad. Men det löftet har bleknat, skriver mediet INPUT.
När Musk i början av 2024 medgav att HW3 inte räcker, lovade han att uppgraderingar skulle ske – trots att det skulle bli “smärtsamt och svårt”. Men sedan dess: tystnad.
Läs också: Dina gamla Disneyfilmer kan vara guld värda – kan säljas för över 150 000 kronor
Nyare hårdvara – men inte kompatibel
Tesla har börjat installera HW4 i nya bilar sedan 2023. Problemet? Den nya hårdvaran är inte bakåtkompatibel. Kameror och andra komponenter är annorlunda, vilket gör det tekniskt mycket svårt – om inte omöjligt – att uppgradera äldre modeller.
Och även HW4 verkar inte vara slutstationen. Tesla har redan hintat om en HW5-chip som kan bli standard i deras kommande självkörande “Cybercab”. Men om HW5 kan installeras i äldre fordon – det vet vi fortfarande inte.
Från framtidstro till frustration
Många Tesla-ägare köpte FSD med förhoppningen att deras bil snart skulle köra själv. Verkligheten? Uppdateringarna till HW3 har blivit färre, och även den senaste FSD-versionen är långt från full autonomi.
I praktiken fungerar FSD mer som ett förarstöd – något konkurrenter som Mercedes och BMW redan erbjuder, ofta utan att lova guld och gröna skogar. I flera tester har Teslas system dessutom visat sig vara sämre än konkurrenternas.
Läs också: Många känner inte till den hemliga funktionen hos av/på-knappen
Tesla byter fokus – och lämnar kunderna
Det ser ut som att Tesla långsamt överger planen om självkörning för privatkunder. Istället satsar man på interna robotaxi-tjänster där bilen styrs inom begränsade områden och med fjärrsupport. Många misstänker att Tesla försöker få HW3-ägarna att helt enkelt köpa nya bilar istället.
Risk för miljardböter
Teslas vaga löften och bristande leverans har redan lett till rättsprocesser i flera länder. Nu växer oron för omfattande stämningar, eftersom både bilarnas andrahandsvärde och kundernas förväntningar påverkats.
Kunderna lämnas i mörkret
Det finns fortfarande inga besked om uppgradering för HW3, ingen kompensation och inga deadlines. För ägarna innebär det bara en sak: osäkerhet. Och kanske ett löfte som aldrig kommer infrias.
En växande förtroendekris
Teslas hantering av HW3-situationen riskerar att bli ett av företagets största förtroendeproblem. Lägg därtill Elon Musks omsvängningar i både politik och affärer – från DOGE-krypton till meningsskiljaktigheter med Donald Trump om tullar – och bilden blir än mer komplex.
Läs också: Radera den omedelbart: Den här appen spelar in din mobilskärm
Oavsett om Musk är “tillbaka” på Tesla, står en sak klar: Miljontals Tesla-ägare har blivit lovade något de sannolikt aldrig kommer få.
Läs också: Experterna avslöjar: Den här funktionen bör du alltid ha avstängd