Följ oss här

Elbilar

Elbilsägare på väg mot rejäla verkstadsnotor

Allt eftersom garantierna på elbilar löper ut kan elbilsägare se fram emot verkstadsnotor av astronomiska proportioner.

Publicerad

d.

Elbil, Tesla

Foto: Shutterstock.com

Elbilar har länge haft ett rykte om sig att vara nästintill underhållsfria eftersom de inte har lika många mekaniska delar som bensin- och dieselbilar.

Men verkligheten börjar nu komma ifatt elbilsägarna, rapporterar Jyllands-Posten.

Enligt FDM kommer vi att få se allt fler som helt enkelt inte har råd att reparera sina elbilar.

Det säger Yasser Abaiji, teknisk konsult på FDM, till tidningen.

Läs också: Begagnade bilar från dessa märken är minst pålitliga

– ”Om elmotorn går sönder i en Volkswagen kan det mycket väl kosta mellan 120 000 och 150 000 kronor,” säger Yasser Abaiji.

Tidningen pekar också på att verkstadsnotor på mellan 45 000 och 75 000 kronor inte är ovanliga.

– ”Man kan säga att en bensinmotor också kostar så mycket att reparera, men de fel som vanligtvis uppstår på bensin- och dieselmotorer kan oftast repareras av fristående verkstäder. För elbilar, som är betydligt mer elektronikintensiva, måste man ofta köpa reservdelarna direkt från tillverkaren,” förklarar Yasser Abaiji vidare.

Utöver detta rostar bromsarna eftersom de i elbilar används mer sällan än i fossilbilar.

Läs också: Experter slår fast: Om din mobil gör detta – då har den blivit hackad

All elektronik kan också få bilbudgeten att skena, påpekar Yasser Abaiji.

Batterierna kan drabbas av olika fel, som till exempel kapacitetsförlust i enskilda celler. Hittills har sådana fel oftast omfattats av garantin, men i takt med att garantierna löper ut kommer kostnaderna som ett brev på posten – och det är enligt FDM inte ovanligt att reparationerna landar på omkring 60 000 kronor.

Jyllands-Posten skriver dock också att det finns hopp om att få ned kostnaderna genom att vända sig till en oberoende verkstad. Dessa arbetar till exempel med återanvändning av batterimoduler från skrotade elbilar.

Tidningen listar dessutom några vanliga fel på elbilar. Listan innehåller problem som rostiga bromsar, fel på ombordladdaren och kortslutning i PTC-värmaren som värmer upp kupén.

Läs också: Ny elbil från Frankrike väcker uppmärksamhet: Så otroligt billig är den

Läs också: Android 17 är på väg: Dessa spännande nya funktioner väntar redan på dig

Jag heter Henrik och är redaktör här på Teksajten.se, liksom för våra danska och norska techsajter. Jag är en riktig tekniknörd och älskar att grotta ner mig i allt som är nytt. I början använde jag iPhone, men förälskade mig senare i Android – och har sedan dess haft allt från Samsung och Huawei till Pocophone och OnePlus. Just nu använder jag en OnePlus 13. Jag hoppas att du gillar vår redaktions tekniknyheter!

Annons