Nyheter
EU tvingar banker att betala tillbaka vid bedrägeri – nya betalregler på väg
EU tar ett stort steg för att göra nätbetalningar säkrare. I en preliminär uppgörelse mellan Europaparlamentet och ministerrådet skärps kraven på banker och andra betaltjänstföretag.

AB Visual Arts/shutterstock.com
brister och kunden blir lurad, ska bolaget ersätta hela förlusten. Målet är att flytta mer av risken från privatpersoner till aktörer som har bättre möjlighet att stoppa bedrägerier tidigt.
Obligatoriska kontroller – stopp vid minsta mismatch
En ny konkret spärr gäller mottagarkontrollen. Betalbolagen ska kontrollera att namnet på mottagaren stämmer överens med kontonummer eller annan identifierare. Vid avvikelse måste betalningen stoppas eller avvisas, enligt TechRadar.
Parlamentet vill också se att misstänkta transaktioner automatiskt fryses innan pengar hinner föras vidare. I flera typer av identitets- och ”impersonation”-bedrägerier kan kundens ersättning dessutom kräva att brottet polisanmäls och rapporteras till betaltjänstföretaget i tid, skriver Reuters.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Stora plattformar kan få betala om bluffannonser ligger kvar
EU kopplar betalreformen till Digital Services Act. Stora nätplattformar ska snabbare ta bort bedrägliga annonser och innehåll. Om de låter bluffar ligga kvar kan de bli ekonomiskt ansvariga gentemot betalbolag som tvingas ersätta kunderna. Det innebär indirekt ett nytt tryck på exempelvis sociala medier och marknadsplatser att rensa bort bedrägerier i realtid.
Dolda avgifter ska fram i ljuset
En andra huvuddel handlar om pristransparens. Innan en betalning genomförs ska kunden få tydlig information om samtliga avgifter, skriver Reuters. Det inkluderar bland annat växlingskurs vid internationella betalningar och fasta uttagsavgifter vid bankomater. EU vill därmed minska risken att konsumenter överraskas i efterhand av kostnader som tidigare varit svåra att överblicka.
Kontanter i glesbygd: mindre uttag i butik utan köp
Paketet tar även sikte på kontanttillgång, särskilt i glesbygd. Enligt uppgörelsen ska konsumenter få möjlighet att ta ut mindre belopp – omkring 100–150 euro – direkt i butik, utan krav på att handla något. Tanken är att ersätta bankomater som försvunnit från många orter och samtidigt ge fler ett fungerande alternativ till digitala betalningar.
Mer öppna data och mindre friktion för ”open banking”
EU vill också sänka trösklarna för så kallad open banking. Banker får inte längre diskriminera externa aktörer som erbjuder kontoinformation eller betalinitiering. Syftet är att öka konkurrensen och ge konsumenter mer kontroll över sina data. Samtidigt ska behörighetsflöden förenklas och tvistlösning via alternativa mekanismer bli något som betaltjänstföretag måste acceptera.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
”Bankerna måste bära mer av bördan”
René Repasi, tysk socialdemokrat och en av parlamentets huvudförhandlare, säger enligt parlamentet att konsumenterna får ”nya, harmoniserade regler” och att obligatoriska bedrägeriskydd väntas leda till färre fall.
– Bankerna måste ta en större del av bördan om de inte gör sin del, säger han enligt EU-parlamentets pressmaterial – Europa-Parlamentet.
Den danske MEP:en Morten Løkkegaard framhåller i samma material att PSD3 ska göra den digitala marknaden mer motståndskraftig och öppen, eftersom dagens regler inte hängt med i teknikskiftet.
Nästa steg innan reglerna gäller
Uppgörelsen är politisk och preliminär. Nästa steg är formellt godkännande i både Europaparlamentet och rådet. Först därefter blir PSR direkt tillämplig i medlemsländerna, medan PSD3 måste implementeras i nationell lagstiftning, skriver Reuters. Tidsplanen för ikraftträdande är ännu inte spikad, men processen går nu in i slutfasen.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
EU:s budskap är tydligt: den som tjänar på digitala betalningar ska också ta större ansvar när de missbrukas. För konsumenter kan det betyda både snabbare ersättning vid bedrägeri och färre obehagliga avgiftsöverraskningar.Den som inte stoppar bedrägerier i tid kan bli skyldig att ersätta kundernas förluster – och dolda avgifter ska bort ur skuggorna. Enligt både EU-parlamentet och flera branschbedömare kan reglerna bli den största uppdateringen av betalmarknaden sedan PSD2, enligt Reuters.
Betalbolag får ansvar för kundernas förluster
Kärnan i paketet är den nya Payment Services Regulation (PSR) och det uppdaterade direktivet PSD3. Tillsammans ska de harmonisera reglerna för betalningar i hela unionen och stärka konsumentskyddet – Europa-Parlamentet.
Enligt överenskommelsen måste betaltjänstleverantörer (PSP:er) införa ”lämpliga” bedrägeriskydd. Om skyddet
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns
Läs också: Samsung Galaxy Z Fold7: Tunnare, starkare och snabbare
