Följ oss här

Teknologi

Läckta filer avslöjar Metas vinster från nätbedrägerier

Läckta interna dokument avslöjar hur Meta i flera år har tjänat pengar på nätbedrägerier – och hur mycket företaget egentligen har tjänat på bluffen.

Publicerad

d.

Mijansk786 / Shutterstock.com

Meta uppskattade internt i slutet av 2024 att omkring 16 miljarder dollar av bolagets intäkter för 2024 – ungefär 10 % av totalen – skulle komma från annonser som marknadsför bedrägerier eller förbjudna varor, enligt dokument som Reuters granskat.

Filerna beskriver flera års kamp för att kontrollera en flod av vilseledande annonser på Facebook, Instagram och WhatsApp. Dokumenten säger att Metas plattformar levererar omkring 15 miljarder högriskbedrägeriannonser till användare varje dag.

Trots interna varningar fortsatte bolaget att tjäna pengar på dessa kampanjer, med en uppskattad årlig intäkt på 7 miljarder dollar enbart från denna kategori.

Högriskannonser

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Enligt Reuters visar dokumenten att mycket av den bedrägliga aktiviteten kom från annonsörer som Metas system hade flaggat som misstänkta. Men företaget bannlyser bara en annonsör om det är minst 95 % säkert på att annonsen är bedräglig. Om misstanken är lägre tar Meta i stället ut ett högre pris för att avskräcka dem från att köpa mer annonsutrymme.

Det innebär att användare som klickar på bedrägeriannonser ofta får se fler av dem, tack vare Metas personaliseringsalgoritmer.

Skärmbilder granskade av Reuters visar falska annonser som utger sig för att vara offentliga personer och välkända varumärken, inklusive kryddtillverkaren McCormick och Vita huset.

Metas interna rapporter indikerar att företaget i åratal misslyckades med att stoppa expansionen av bedräglig annonsering, trots att man kände till problemet.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Intern motvilja

De konfidentiella dokumenten, som spänner över perioden 2021–2025, avslöjar en spänning mellan Metas finansiella mål och bolagets säkerhetsansvar.

Chefer räknade på hur mycket olovliga annonsintäkter företaget kunde kosta på sig att förlora samtidigt som man minimerade risken för sanktioner från tillsynsmyndigheter.

Den tidigare Meta-bedrägeriutredaren Sandeep Abraham sade till Reuters att företagets agerande visade på bristande tillsyn i onlinereklamvärlden. ”Om tillsynsmyndigheter inte skulle tolerera att banker tjänar på bedrägeri, borde de inte tolerera det i tech,” sade han.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Metas talesperson Andy Stone avfärdade att företaget medvetet tjänade på bedrägerier och kallade den interna intäktsprognosen ”grov och alltför inkluderande”.

Han sade till Reuters att företaget senare reviderade uppskattningen nedåt och insisterade på att Meta ”bekämpar bedrägerier och scams aggressivt”.

Löften om förbättringar

Stone sade att Meta har minskat globala användarrapporter om bedrägeriannonser med 58 % under de senaste 18 månaderna och tagit bort mer än 134 miljoner enheter bedrägeriinnehåll under 2025. Ett internt PM från 2024 satte mål om att minska bedrägeriannonseringen med upp till hälften på nyckelmarknader i år.

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Andra interna presentationer medger dock att Metas produkter fortfarande spelar en oproportionerligt stor roll i nätbedrägerier. En genomgång i maj 2025 uppskattade att Metas plattformar är inblandade i en tredjedel av alla lyckade bedrägerier i USA.

”Det är enklare att annonsera bedrägerier på Meta-plattformar än på Google,” slog en företagsgenomgång 2025 fast, utan att ange varför.

Ökande granskning

Meta står nu inför granskningar från tillsynsmyndigheter på båda sidor av Atlanten. Enligt interna uppgifter utreder den amerikanska finansinspektionen SEC hur Meta hanterar finansiella bedrägeriannonser. I Storbritannien sade en tillsynsmyndighet att Metas plattformar stod för 54 % av alla betalningsrelaterade bedrägeriförluster 2023 – mer än dubbelt så mycket som de andra sociala nätverken tillsammans.

Läs också: Samsung Galaxy Z Fold7: Tunnare, starkare och snabbare

Samtidigt som Meta investerar tiotals miljarder i AI och infrastruktur, har vd Mark Zuckerberg sagt till investerare att bolaget kan finansiera sina ambitioner med annonsintäkter. ”Vi har kapitalet från vår verksamhet för att göra detta,” sade han i juli.

Ändå visar interna diskussioner oro för att en alltför abrupt avstängning av bedrägeriannonsörer kan skada Metas intjäning. Företaget uppskattade att framtida böter kopplade till bedrägeriannonser skulle kunna nå 1 miljard dollar – betydligt mindre än de bedrägerirelaterade intäkterna.

Räcken mot förluster

Enligt Reuters visar dokument från början av 2025 att Metas efterlevnadsteam instruerades att inte vidta åtgärder som kunde kosta företaget mer än 0,15 % av den totala omsättningen – omkring 135 miljoner dollar under första halvåret. ”Vi har specifika intäktsräcken,” skrev en chef.

Stone sade att siffran var en prognos, inte en fast gräns. Men interna strategidokument visar att Meta-chefer bara godkände en gradvis minskning av bedrägerirelaterade intäkter – från 10,1 % 2024 till 7,3 % vid utgången av 2025, med ytterligare nedskärningar planerade fram till 2027.

Bedrägerier och uppsägningar

Företagets problem med falska konton går flera år tillbaka. År 2022 avslöjade Meta ett massivt nätverk av fejkprofiler som utgav sig för att vara amerikanska soldater för att lura användare. Andra upplägg involverade imitationer av kändisar och varumärken.

Vid den tidpunkten klassade Meta bedrägeriannonser som ett ”lågallvarligt” problem och skar ned på team som arbetade med annonsäkerhet under bolagets uppsägningar. Personal som hanterade varumärkesrättigheter sades upp, och säkerhetsenheter instruerades att bara ”hålla hjulen rullande”.

År 2023 lämnade användare in omkring 100 000 giltiga bedrägerirapporter per vecka, men Meta ignorerade eller avfärdade felaktigt 96 % av dem, visar interna data.

När bedrägerier slår nära

Reuters talade med en rekryterare vid Royal Canadian Air Force vars hackade Facebook-konto användes för att marknadsföra en falsk investering i kryptovaluta. Trots dussintals rapporter tog det Meta veckor att agera – och minst fyra av hennes kollegor förlorade pengar.

Kanadensisk polis spårade några av de stulna medlen till nigerianska bankkonton, men återkrav visade sig omöjligt. ”Människor skadades eftersom de litar på mig,” sade rekryteraren.

Meta avböjde att kommentera fallet.

Att bekämpa bedrägerier

En presentation från december 2024 sade att Meta-användare dagligen möter 22 miljarder ”organiska” bedrägeriförsök – obetalda inlägg, annonser på Marketplace och falska profiler – utöver de 15 miljarder betalda bedrägeriannonserna.

Metas regler missar ofta vilseledande kampanjer. När Singapore-polisen tillhandahöll 146 exempel på lokala bedrägerier, fann Meta att bara 23 % bröt mot bolagets regler.

Andra – såsom falska konsertbiljetter eller fejkade jobberbjudanden – bedömdes ligga inom regelverket ”till ordalydelsen, men inte till andemeningen”.

Till och med konton som utgav sig för politiska ledare kunde slinka igenom. Ett dokument från 2025 flaggade kryptobedrägeriannonser på 250 000 dollar från ett konto som hävdade att det var Kanadas premiärminister, som Metas system initialt misslyckades med att upptäcka.

”Scammiest Scammers”

Meta-anställda började cirkulera veckovisa rapporter kallade ”Scammiest Scammer”, som lyfte fram annonsörer med flest bedrägeriklagomål. Men att hamna på listan räckte inte alltid för att bli bannlyst.

Vissa storsatsande annonsörer samlade på sig hundratals överträdelser innan de stängdes av. Interna filer visar att fyra bedrägerikampanjer drog in 67 miljoner dollar i månaden innan de togs bort.

Meta införde också ett system med ”penalty bid” som tvingade misstänkta bedragare att betala högre priser i annonsauktioner. Syftet, sade företaget, var att göra bedragare mindre konkurrenskraftiga – även om det också ökade Metas intäkter från dessa annonser.

Stone sade att tester visade att systemet minskade antalet bedrägerirapporter, även om de totala annonsintäkterna sjönk något.

Källor: Reuters

Annons