Följ oss här

Nyheter

Franskt bilmärke riskerar att försvinna: En favorit i Sverige, men framtiden är osäker

Det franska märket har länge lockat svenska bilköpare med design och komfort, men nu kan allt vara på väg att förändras.

Publicerad

d.

Foto: SaiArLawKa2 / Shutterstock.com

När DS Automobiles lanserades var målet att skapa ett franskt uttryck för elegans, teknik och modern design.

Ambitionen var att erbjuda ett lyxigt alternativ till Audi och BMW, präglat av egen stil och raffinerade detaljer.

Men nu står märket inför en osäker framtid - och mycket tyder på att slutet kan vara nära.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Stora ambitioner men sviktande försäljning

När Citroën valde att göra DS till ett eget varumärke var tanken att bygga upp en tydlig fransk premiumlinje med stark identitet.

Bilarna utmärkte sig genom exklusiva materialval, iögonfallande design och hög komfort - men försäljningssiffrorna har aldrig nått koncernens förväntningar.

Läs också: Säg aldrig de här tre sakerna i telefonen: De är guld värda för bedragare

Under första halvan av 2025 såldes runt 16 000 DS-bilar i Europa, en minskning med drygt 22 procent jämfört med året innan.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Nedgången är särskilt tydlig i Frankrike, där märket tidigare stod som starkast.

Utvecklingen har väckt oro inom Stellantis-koncernen, som enligt flera källor nu överväger DS framtid.

Det rapporterar Autozive.

Kan återförenas med Citroën

Inom Stellantis pågår diskussioner om hur DS ska räddas - eller om tiden är inne för en större omstrukturering.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Ett av alternativen är att återknyta DS till Citroën, vilket skulle kunna innebära att märket upphör som självständig aktör och i stället blir en lyxigare modellinje under Citroën-namnet.

Anledningen är enkel: för många bilköpare upplevs skillnaden mellan DS och Citroën som liten.

De delar till stor del samma teknik och komponenter, medan skillnaderna främst handlar om design och interiör.

För många kunder är det svårt att motivera den högre prislappen.

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

En framtid i balansgång

Officiellt står Stellantis fast vid att DS ska fortsätta som ett fristående premiummärke - ett budskap som är viktigt för att behålla förtroendet hos återförsäljare och ägare.

Men marknadens verklighet är tuff.

För att kunna konkurrera med etablerade namn som Audi, BMW och Mercedes krävs en tydligare identitet och ett starkare mervärde.

Utan en klar profil riskerar DS att försvinna i mängden.

Läs också: Samsung Galaxy Z Fold7: Tunnare, starkare och snabbare

Frågan är därför om märket kan hitta en ny riktning - eller om DS blir ännu ett franskt bilmärke som går i graven i förtid.

Läs också: Tidigare Toyota-chefen förklarar: Därför är elbilar inte framtiden

Annons