Elbilar
Därför blir elbilen den nya dieseln
1. Från frälsare till problem barn

Elbilen blev symbolen för en grön framtid, men år 2026 tappar den sin glans. Försäljningen stagnerar, värdet faller och konsumenterna börjar tvivla. Löftet om ren mobilitet krockar med verklighetens kostnader.
2. Värdefallet som chockerar marknaden

Begagnade elbilar tappar kraftigt i värde. Batteriets livslängd, osäkra garantier och snabb teknisk utveckling gör att bilar förlorar upp till hälften av värdet på bara några år. Marknaden talar nu om “elbilschocken”.
3. Den politiska motvinden

Flera EU-länder överväger att minska subventionerna och höja elskatterna. Efter tio år med stödprogram pressas regeringarna att låta marknaden stå på egna ben. Det blir en tuff prövning för industrin.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
4. Konsumenternas trötthet

Många upplever elbilen som dyr i drift och opraktisk på längre resor. Bristen på laddstationer och osäkra priser får skeptiker att återvända till bensin – eller vänta på nästa generation hybridbilar.
5. Den dolda CO2-notan

Tillverkningen av batterier orsakar fortfarande stora utsläpp. Flera studier visar att en elbil först blir grönare än en bensinbil efter 80 000 kilometer – förutsatt att elen är helt förnybar.
6. Industrin i panikläge

Biltillverkarna tvingas nu ändra kurs. VW och Stellantis skär ner på elbilsprojekten, medan Toyota och Mazda åter satsar på hybrid och e-fuel. Strategierna ändras snabbare än marknaden hinner anpassa sig.
7. Konsumenterna söker alternativ

Efterfrågan på plug-in hybrider och syntetiskt bränsle ökar igen. Många ser e-fuel som lösningen: grönare körning utan att byta bil. Det blir 2026 års mest omdebatterade kompromiss.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
8. En nödvändig uppgörelse

Elbilen har överlevt hypefasen, men nu måste den bevisa sitt värde i praktiken. Den nya verkligheten kräver ärlig klimatrealism – inte slagord. Frågan är om industrin vågar erkänna sina egna misstag.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
