Mobiler
Oppo gör entré i Sverige – lanserar Reno 14-serien i Norden
Mobiltillverkaren Oppo tar nu steget in på den nordiska marknaden. På ett lanseringsevent i Helsingfors presenterades den nya Reno 14-serien – och från och med idag går modellerna att beställa även i Sverige.

Framesira / Shutterstock
Från mässgolv till butikshyllor
Oppo har tidigare visat upp sina innovativa telefoner på mässor som Mobile World Congress i Barcelona, men de har aldrig funnits att köpa i Sverige. Det förändras nu när företaget officiellt etablerar sig här.
Liksom syskonmärket OnePlus, som har samma ägare, satsar Oppo på en kombination av hård- och mjukvara som liknar det vi redan sett i OnePlus-modeller. Skillnaden är att Oppo nu lanserar sina egna serier direkt för den svenska marknaden.
Ambitionen: utmana Apple och Samsung
Enligt företaget är målet att bli den tredje största mobilaktören i Sverige, efter Apple och Samsung. Det är dock en position som även andra tillverkare som Motorola, Xiaomi och Honor siktar på, skriver Mobil.se.
Oppo planerar att introducera hela sitt produktutbud i Norden – vilket innebär inte bara telefoner, utan även surfplattor, hörlurar och smarta klockor.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Reno 14-serien – prispressad och ungdomsinriktad
På lanseringen stod Reno 14-serien i centrum. Serien består av två modeller: Reno 14 5G, som kostar cirka 6 500 kronor, och Reno 14 F 5G, som landar på runt 5 000 kronor.
Telefonerna lanserades globalt tidigare i somras men blir nu tillgängliga i Sverige direkt vid premiären. Oppo riktar sig framför allt till en yngre målgrupp med fokus på design och bildfunktioner.
Design inspirerad av havet
Båda modellerna kommer i flera färger, där ytskiktet hämtat inspiration från pärlemor och havets skiftningar. Ljuset reflekteras i materialet för att ge en unik visuell effekt.
Telefonerna är dessutom vattentåliga och har skärmar som fungerar även med våta fingrar eller handskar. Skärmarna är av AMOLED-typ med 120 Hz uppdateringsfrekvens, och storleksskillnaden mellan modellerna är marginell – 6,59 tum för Reno 14 och 6,57 tum för Reno 14 F.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Kamera och AI-funktioner
En tydlig skillnad mellan modellerna finns i kamerauppsättningen. Reno 14 har tre ljusstarka fotolampor och en telekamera med 3,5x zoom. Reno 14 F får nöja sig med två lampor och saknar telekamera.
Oppo lyfter fram att lamporna ska vara betydligt kraftfullare än tidigare och samtidigt ge naturliga färger även i starkt ljus. Företaget säger att AI används för att förbättra bilderna, men hur stor roll tekniken spelar är fortfarande oklart.
En ny spelare på en hård marknad
Med Reno 14-serien tar Oppo steget in på en av Europas mest konkurrensutsatta mobilmarknader. Om ambitionen att bli Sveriges tredje största tillverkare ska lyckas återstår att se – men en sak är säker: konsumenterna får fler alternativ än någonsin.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns