Följ oss här

Elbilar

Elbilar med kortast räckvidd i praktiken

Officiella siffror lurer – här är elbilarna med sämst räckvidd i verkligheten.

Publicerad

d.

Andersen EV / Shutterstock.com

När man tittar på elbilars räckvidd är det lätt att bli lurad av de officiella siffrorna. Men i verkligheten når många modeller inte ens i närheten – särskilt inte i nordiska förhållanden med kyla, motorvägskörning och last.

Här är de elbilar som presterar sämst i verkligheten, och vad du bör känna till innan du väljer en av dem.

Mazda MX-30

Sue Thatcher / Shutterstock.com

Officiellt har den en WLTP-räckvidd på cirka 200 km, men i praktiken får man ofta bara 140–160 km. Passar bäst som stadsbil eller för korta dagsturer.

Honda e

joebarthez / Shutterstock.com

En snygg och rolig bil att köra, men batteriet är litet. Räckvidden ligger i praktiken ofta mellan 120 och 150 km, vilket begränsar flexibiliteten.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Mini Cooper SE

Florenc.Elezi / Shutterstock.com

Kompakt och sportig, men klarar sällan mer än 160 km vid blandad körning. Räckvidden sjunker märkbart vintertid.

Fiat 500e

emirhankaramuk / Shutterstock.com

En charmig småbil, men den praktiska räckvidden är begränsad. Vanligtvis runt 140–160 km – ofta ännu mindre när det är kallt.

Smart EQ ForTwo

Anzheni / Shutterstock.com

Marknadens minsta elbil har en verklig räckvidd på bara 100–120 km. Utformad för stadstrafik – inget annat.

Renault Twingo Electric

Santi Rodriguez / Shutterstock.com

Officiellt över 180 km, men i verkligheten ofta bara 130–150 km. Inte särskilt imponerande för prisklassen.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Peugeot e-208 (före uppdatering)

supergenijalac / Shutterstock.com

Tidigare modeller av e-208 presterar ofta bara 200–220 km i praktiken. Särskilt vinter och motorvägskörning påverkar rejält.

Volkswagen e-Up!

Grzegorz Czapski / Shutterstock.com

En populär småbil i stan, men praktisk räckvidd ligger runt 150–170 km – lägre med passagerare och last.

BMW i3 (äldre modeller)

The Global Guy / Shutterstock.com

De tidiga i3-versionerna har små batterier och når sällan över 160 km i verklig körning. Tekniken börjar bli föråldrad.

Citroën ë-C1 (koncept/basmodeller)

Sue Thatcher / Shutterstock.com

Billiga modeller som ë-C1 har mycket kort räckvidd – ofta under 120 km. Lämpar sig främst för testbruk eller innerstadskörning.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Annons