Elbilar
Tesla-kunder vänder ryggen åt självkörande teknik – nästan hälften vill förbjuda den
En ny undersökning visar att Teslas omtalade Full Self-Driving-system inte lockar köpare – snarare tvärtom. Nästan varannan amerikan tycker att tekniken borde förbjudas helt.

M. Knijnenburg / Shutterstock.com
Musk satsar – men kunderna tvekar
Elon Musk har länge lyft fram Full Self-Driving (FSD) som ett av Teslas stora försäljningsargument. Men en färsk rapport från Slingshot Strategies, som bygger på svar från över 8 000 amerikaner, visar en annan verklighet. Endast 14 procent uppger att FSD gör dem mer benägna att köpa en Tesla, medan 35 procent säger att det får dem att välja bort bilen. För drygt hälften, 51 procent, spelar tekniken ingen roll alls, skriver TechCrunch.
Nästan hälften vill förbjuda FSD
Hela 48 procent av de tillfrågade anser att FSD borde vara olagligt. Bara 35 procent tycker att det borde vara tillåtet, medan resten är osäkra. Den skeptiska inställningen går hand i hand med att fler konsumenter kräver tydligare ansvar från biltillverkarna. Två av tre anser att Tesla ska ersätta offer vid olyckor kopplade till FSD eller Autopilot. Dessutom menar 44 procent att FSD bär hela skulden vid dessa krascher.
Autopilot ifrågasätts
Även Teslas standardfunktion Autopilot hamnar i skottgluggen. Systemet erbjuder bland annat adaptiv farthållare och autostyrning, men kräver att föraren har händerna på ratten. Ändå tycker nästan hälften av deltagarna – 49 procent – att namnet ”Autopilot” är missvisande och ger intrycket av att bilen kan köra helt själv.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Motstånd mot Teslas kameralinje
Tesla valde 2021 att ta bort både radar och ultraljudssensorer och förlita sig helt på kameror. Det beslutet får knappt något stöd i undersökningen. Endast 3 procent tycker det är rätt väg, medan hela 70 procent föredrar en kombination av LiDAR och kameror. Sju av tio vill dessutom att regeringen ska kräva båda systemen i självkörande bilar.
Rättsfall och tunga förluster
Samtidigt pågår en uppmärksammad rättegång i USA kring en dödsolycka från 2019, där Autopilot anklagas för att ha spelat en avgörande roll. Kärandesidan hävdar att både Musk och Tesla vilselett kunder, aktieägare och allmänhet om systemets säkerhet. De kräver skadestånd på cirka 345 miljoner dollar.
För Tesla kommer undersökningen vid en känslig tidpunkt. Bolaget kämpar redan med vikande försäljning, inte minst i Europa, och i USA riskerar slopade skattelättnader för elbilar att slå hårt mot försäljningen framöver.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser