Följ oss här

Nyheter

Körförbud kan bli aktuellt för fler seniorer – från den här åldern får de inte längre köra bil

Körförbud kan bli aktuellt för fler seniorer.

Publicerad

d.

Kørekort

Shutterstock.com

Debatten om när bilförare bör sluta köra har fått förnyad aktualitet efter att Peru infört ett nationellt förbud mot bilkörning för personer över 80 år.

Reglerna gäller oavsett hälsotillstånd eller körskicklighet och innebär att inga undantag är möjliga.

När åldersgränsen passerats är det slutkört. Detta är ett tydligt avsteg från praxis i de flesta andra länder, där individuella hälsobedömningar är huvudregel.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Det rapporterar autozive.cz.

I stora delar av Europa är det vanligt med regelbundna läkarundersökningar för äldre förare, men en absolut åldersgräns är fortfarande ovanlig.

Peru har därmed valt en betydligt mer kategorisk linje, något som har utlöst omfattande diskussioner både nationellt och internationellt.

Olika modeller för att bedöma äldre förare

Flera länder betonar att körförmåga bör bedömas individuellt.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Vissa personer är fullt kapabla att köra långt upp i åttioårsåldern, medan andra förlorar reaktionsförmåga, syn eller koncentration långt tidigare.

Tjeckien är ett exempel på ett land som tillämpar ett system med regelbundna läkarundersökningar från 65 års ålder.

Nästa kontroll sker vid 68 och därefter vartannat år. Denna modell ger utrymme för individuell bedömning samtidigt som trafiksäkerheten värnas.

Motståndare till en fast åldersgräns menar att en siffra i sig inte ger en rättvis bild av körförmågan och att ett förbud riskerar att drabba friska och erfarna förare i onödan.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Förespråkare hävdar å andra sidan att tydliga regler är enklare att tillämpa och kan bidra till att minska risken för olyckor.

En växande utmaning i takt med en åldrande befolkning

Andelen äldre i befolkningen ökar, och många experter menar att detta kommer att förstärka behovet av tydliga riktlinjer.

Även om få europeiska länder överväger att följa Perus exempel, råder det ingen tvekan om att frågan kommer att förbli aktuell.

Perus beslut visar att det är möjligt att införa strikta regler med hänvisning till trafiksäkerhet.

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Frågan är om detta är en modell som bör inspirera andra länder eller om individuella hälsobedömningar fortsatt är den mest rättvisa lösningen.

Körförmåga handlar i slutändan om att kunna hantera ett fordon på ett säkert sätt – ett ansvar som gäller oavsett ålder.

Läs också: Samsung Galaxy Z Fold7: Tunnare, starkare och snabbare

Annons