Följ oss här

Gaming

Så vill Meta lura dina ögon – med ny teknik för superverklig VR

Tiramisu, Boba 3 och andra nya prototyper ger en glimt av framtidens VR. Meta satsar på så kallad hyperrealistisk teknik – men än så länge krävs både kompromisser och klumpiga headset för att nå dit.

Publicerad

d.

Meta VR

Foto: Meta

Meta siktar på VR som lurar ögat – bokstavligen

Under veckan har Meta visat upp flera banbrytande VR-prototyper som ett led i arbetet med att sudda ut gränsen mellan verklighet och virtuell upplevelse. Ett av de mest iögonfallande projekten heter Tiramisu – ett headset som enligt Meta ska ta virtuell verklighet till en ny nivå med vad de kallar "hyperrealistisk VR".

Tiramisu levererar imponerande siffror: tre gånger så hög kontrast som Meta Quest 3, 14 gånger mer ljusstyrka (upp till 1 400 nits) och en vinkelupplösning på 90 pixlar per grad – 3,6 gånger högre än föregångaren, det skriver Engadget

Målet: Ett synintryck du inte kan skilja från verkligheten

Forskningsteamet bakom, Reality Labs Research’s OPALS, har ett tydligt mål – att skapa en virtuell upplevelse som är så realistisk att den inte går att skilja från den fysiska världen. De kallar det för ett ”visuellt Turingtest”.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

– Vårt uppdrag med det här projektet var att uppnå bästa möjliga bildkvalitet, säger Xuan Wang, optikforskare på OPALS.

Men för att nå dit har forskarna tvingats kompromissa. Tiramisu har exempelvis ett mycket snävare synfält än dagens konsumentmodeller – bara 33 x 33 grader, jämfört med 110 grader horisontellt och 96 grader vertikalt i Meta Quest 3.

Tung design – än så länge

Designmässigt är Tiramisu än så länge långt ifrån färdig. Headsetet beskrivs som ”rejält klumpigt” och långt ifrån den smidighet som krävs för en vardagsanvändare. Men det är ett tydligt steg i Metas vision om att i framtiden göra VR lika naturligt som att titta ut genom ett fönster.

Fler prototyper i kulisserna

Utöver Tiramisu presenterade Meta även Boba 3 – ett headset som fokuserar på att ge ett ultrabrett synfält för både VR och mixed reality. Även om det är tidigt i utvecklingen så visar dessa prototyper vart Meta är på väg: mot en framtid där gränsen mellan digitalt och verkligt nästan helt suddas ut.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Allt visas på SIGGRAPH 2025

Meta kommer att visa upp sina VR-prototyper under SIGGRAPH 2025-konferensen i Vancouver nästa vecka, en av världens största mötesplatser för grafikteknik och interaktiv design. Där hoppas bolaget väcka nyfikenhet – och kanske övertyga världen om att framtidens VR faktiskt redan är här. Åtminstone på ritbordet.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Muck Rack

Annons