Följ oss här

Elbilar

Elbilarna som tappar mest räckvidd: se listan innan du handlar

Här är elbilarna som förlorar mest räckvidd över tid – du vill inte bli överraskad.

Publicerad

d.

Foto: ryan_photographs1 / Shutterstock.com

Alla elbilar åldras inte lika bra, och förlust av räckvidd kan bli en kostsam affär. Ny data visar vilka bilmärken och modeller som tappar mest batterikapacitet med tiden.

Här är 10 elbilar som förlorar tydlig räckvidd efter några år på vägen – och vad det betyder för dig som bilägare.

Nissan Leaf

Foto: Karlis Dambrans / Shutterstock.com

Populära Leaf är känd för sin enkelhet, men också för att batteriet degraderar snabbare än många konkurrenter. Framför allt modeller före 2018 utan aktiv kylning visar tydliga tecken på förlust.

Renault Zoe

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Zoe är en storsäljare i Europa, men tester visar att batterikapaciteten minskar rejält efter 3–5 år. Det beror bland annat på batteriets konstruktion och bristande termisk kontroll.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Chevrolet Bolt

Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Trots god räckvidd som ny tappar Bolt snabbare än genomsnittet. Problem med batterikvalitet och överhettning har skadat modellens rykte.

Hyundai Ioniq Electric

Foto: Mike Mareen / Shutterstock.com

Tidiga versioner av Ioniq Electric tappar mer räckvidd än nyare Hyundai-elbilar. Bristen på avancerad kylning leder till snabbare batteriförsämring.

Fiat 500e (före 2021)

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Den första generationen av 500e hade ett litet batteri utan effektiv kylning. Många ägare rapporterar tydlig räckviddsminskning redan efter 2–3 år.

BMW i3

Foto: The Global Guy / Shutterstock.com

BMW i3 presterar oftast bra, men flera årsmodeller visar markant förlust efter 5–6 år. Utskiftningskostnaderna för batteriet kan vara höga.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Volkswagen e-Golf

Foto: Volkswagen

e-Golf uppskattas för sin komfort, men batteriet förlorar kapacitet snabbare än hos nyare VW-modeller. Särskilt varianter utan batterikonditionering är drabbade.

Kia Soul EV (före 2020)

Foto: KIA

Tidiga Soul EV-versioner har gammal batteriteknik och svag kylning. Det ger tydlig förlust av räckvidd efter bara några år.

Tesla Model S (2012–2015)

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Även Tesla har problem. De första årsmodellerna av Model S tappar upp till 20 % i räckvidd med tiden, även om senare uppdateringar mildrat fallet.

Ford Focus Electric

Foto: Ford

Focus Electric hade kort räckvidd redan som ny, och förlusten med tiden är påtaglig. Brist på termisk styrning gör den särskilt känslig på andrahandsmarknaden.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Annons