Elbilar
Varning: dessa SUV underpresterar i halka enligt tester
Varnar du för halka? Dessa SUV:ar är långt ifrån vintersäkra enligt tester.

SUV:ar anses ofta vara säkra och stabila vinterbilar, men det är inte hela sanningen. Opartiska tester visar att flera populära modeller har svårt att hålla greppet på snö och is. Oavsett utseende eller motorstyrka är det vissa SUV:ar som reagerar sent, glider lätt och saknar tillräcklig vägkänsla i vinterförhållanden.
Här är 10 modeller du bör vara extra försiktig med när vädret slår om.
Nissan Juke

Saknar fyrhjulsdrift i de flesta versioner och blir instabil i kurvor och backar. Baktung och lätt att tappa greppet, även med vinterdäck.
Toyota C-HR

Den populära hybriden reagerar försenat i halka. Momentfördelningen fungerar bristfälligt, vilket leder till att bilen glider i kurvor och får sämre grepp i uppförsbacke.
Läs också: Motorola Edge 60 Pro | Test
Hyundai Kona

Varken el- eller bensinversionen imponerar. Elbilen är tung och saknar balans, och bensinversionen erbjuds ofta utan fyrhjulsdrift. Resultatet blir svårigheter vid plötsliga vägbyten.
Ford EcoSport

Har hög tyngdpunkt och saknar fyrhjulsdrift i de flesta varianter. Reagerar långsamt på halkiga vägar och blir snabbt instabil vid snabba manövrer.
Mazda CX-3

Kompakt och sportig, men med begränsad markfrigång och smala däck. Har inte samma antisladdsystem som många konkurrenter, vilket påverkar vinterkörningen negativt.
Renault Captur

Har svagt grepp i svängar och bromsar dåligt på snö. Fyrhjulsdrift saknas som standard, och bilen klarar sig dåligt i kuperad vinterterräng.
Peugeot 2008

Styrningen är oprecis och stabilitetssystemet reagerar sent. På hala vägar blir körningen oförutsebar, särskilt i backar och vid snabba svängar.
Fiat 500X

Charmig design men byggd för stadskörning. Fyrhjulsdrift finns i begränsade versioner. Glider lätt och tappar greppet i snömodd och is.
Dacia Duster (basversioner)

Billigare modeller har oftast framhjulsdrift och enklare säkerhetssystem. Kombinationen gör den osäker i vintermiljöer.
Opel Mokka (före 2021)

Tidigare versioner har styv fjädring och sällan fyrhjulsdrift. Resultatet blir dåligt grepp och låg stabilitet i växlande vinterväglag.
Läs också: Billigt danskt headset imponerar med stort ljud | TEST: Wavell 4 Plus
Läs också: Samsung varnar: Användarna laddar sina mobiler på fel sätt