Följ oss här

Elbilar

Elbilarna ljuger inte: men säger inte hela sanningen om räckvidden

Reklamen säger 50 mil – men verkligheten är ofta långt ifrån.

Publicerad

d.

Foto: Mike Mareen / Shutterstock.com

Trots att reklamen lockar med 50 mils räckvidd, är det få som någonsin kör så långt på en laddning. Testerna sker under ideala förhållanden, och många faktorer i vardagen gör att elbilens verkliga räckvidd blir mycket kortare.

Här är 10 sätt som elbilar ofta ger ett förskönat intryck i marknadsföringen.

WLTP-testen sker i labbmiljö

Foto: Frame Stock Footage / Shutterstock.com

Räckvidden testas inomhus i perfekt temperatur, utan vind eller backar. Det speglar inte verkliga väg- och väderförhållanden.

Testbilen går i eco-läge

Foto: Andri wahyudi / Shutterstock.com

Tillverkaren använder det mest energisnåla körläget under testet. Det ger låg acceleration, ingen AC och en mycket passiv körprofil som få använder i verkligheten.

Läs också: Bonden var trött på felparkerade bilar – hans hämnd är hysteriskt rolig

Ingen last eller passagerare i testet

Foto: Alex Ageev / Shutterstock.com

Räckviddstestet utförs med tom bil. Men en fullpackad familjebil drar betydligt mer energi.

Testen sker i varmt väder

Foto: M. Knijnenburg / Shutterstock.com

Kalla temperaturer får batteriet att prestera sämre. Vid 0 grader kan räckvidden minska med 30–40 %, speciellt om du har kupévärme och stolsvärme på.

Motorvägskörning förbrukar mer

Public,Transport,On,The,Highway.,Freeway,In,The,City,Of
Foto: poliki / Shutterstock.com

Vid höga hastigheter, som 110–130 km/h, sjunker räckvidden rejält. Men det syns inte i WLTP-testerna.

Displayen visar optimistiska siffror

Foto: DELBO ANDREA / Shutterstock.com

Har du kört snålt i stadstrafik? Då tror bilen att du ska fortsätta så – och visar en räckvidd som snabbt rasar när du accelererar.

Läs också: Tråkiga nyheter för många Tesla-ägare: Nästan var fjärde bil drabbad

Marknadsföringen visar bara maxräckvidden

Foto: Anton Pentegov / Shutterstock.com

Reklamen visar alltid det bästa tänkbara utfallet. Variationen anges sällan, vilket skapar orimliga förväntningar.

Energiförluster vid laddning ignoreras

Foto: Volodymyr TVERDOKHLIB / Shutterstock.com

Du får inte ut 100 % av den ström du laddar in. 10–15 % förloras i laddenhet och kablar, men detta syns inte i de officiella siffrorna.

Extrautrustning drar mer ström

Foto: ilmarinfoto / Shutterstock.com

Panoramatak, fyrhjulsdrift och stora fälgar ökar förbrukningen – men testbilarna har oftast grundutförande.

Uppdateringar kan förändra bilens räckvidd

Foto: Juan Jose Toplisek / Shutterstock.com

Tillverkare kan genom mjukvaruuppdateringar ändra hur bilen presterar. Men det syns inte i reklamen, och du som ägare kan drabbas utan att veta om det.

Läs också: Mekanikern har varit 55 år i branschen: Den här bilen skulle han aldrig köpa

Läs också: Få bättre ljud direkt: Tryck bara på den här dolda knappen på din tv

Annons