Följ oss här

Elbilar

Elbilar vinner pålitlighetskampen – slår bensin- och dieselbilar stort

Ny tysk rapport: Färre fel, mindre slitage och billigare drift – men verkstäderna får tänka om.

Publicerad

d.

Vit Tesla
Shutterstock

Elbilar går mer sällan sönder än bensin- och dieselbilar.

Det visar en ny undersökning från den tyska bilorganisationen ADAC. Rapporten bygger på statistik från bilmodeller mellan 2020 och 2022 – och elbilarna visar klart bättre resultat.

LÄS OCKSÅ: Samsung och ChatGPT: AI-revolutionen når TV-skärmen

Elbilar går sönder mer sällan

ADAC:s analys visar att elbilar i snitt har 4,2 driftstopp per 1 000 bilar, medan bensin- och dieselbilar hamnar på hela 10,4 fel per 1 000 bilar. Skillnaden är alltså mer än dubbelt så stor.

Den vanligaste orsaken till driftstopp – oavsett drivmedel – är ett urladdat startbatteri, vilket står för nära 45 procent av alla fel, det skriver Mobilsiden.dk.

LÄS OCKSÅ: Musk styr med järnhand – techbranschen vågar inte protestera

Men när det gäller övriga fel skiljer sig bilarna tydligt. För fossilbilar är det oftast motorn som krånglar. För elbilar handlar det istället om problem i högvoltsbatterisystemet eller det inbyggda elsystemet.

Färre rörliga delar – mindre slitage

En viktig anledning till elbilens försprång är tekniken. Elmotorer har färre rörliga delar och behöver ingen motorolja – vilket leder till mindre slitage och lägre risk för fel.

Enligt ADAC har elbilarnas tillförlitlighet ökat med åren, i takt med att biltillverkarna blivit bättre på att hantera de första årens tekniska barnsjukdomar.

LÄS OCKSÅ: Kan din bil vägra dig: om åtkomst, data och fjärrstyrning i framtidens bilar

Lägre kostnader och ökad trygghet

För danska bilägare innebär detta färre reparationer och lägre servicekostnader. Även om en elbil kan vara dyrare att köpa, är de billigare att äga i längden.

Elbilar är alltså inte bara ett grönare val – de är också tryggare och mer driftssäkra. Och det märks. Allt fler som köper sin första elbil känner större säkerhet i att slippa plötsliga motorproblem.

Ny verklighet för verkstäderna

Men medan bilägarna tjänar på elbilarnas driftsäkerhet, betyder det en ny vardag för bilverkstäderna. Klassiska reparationer som bromsar, avgassystem eller oljebyten blir allt ovanligare.

Verkstäderna behöver nu omsätta sig själva. Det krävs ny kompetens för att hantera högvoltsteknik, elektronik och mjukvara. Dessutom blir det färre kundbesök – och därmed lägre intäkter per bil.

Men det finns undantag. När det väl blir fel – som vid byte av högvoltsbatteri – kan det bli riktigt dyrt. Det är reparationer som kräver både expertis och specialverktyg.

"Håller koll på tekniken, innovationerna och nyheterna som förändrar världen – och delar det viktigaste med dig. Kort, koncist och alltid aktuellt."

Annons